دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 225-217 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M, Yamani N, Sohrabi A. Using Private Medical Centers In Training Medical Students: The Viewpoints Of The Faculty Members Of Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :217-225
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-686-fa.html
توکلی مریم، یمانی* نیکو، سهرابی آیت الله. بکارگیری مراکز درمانی خصوصی در آموزش دانشجویان علوم پزشکی: نظرات مسؤولین و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :217-225

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-686-fa.html


، tavakoli@mui.ac.ir
چکیده:   (17437 مشاهده)
مقدمه: استفاده آموزشی از فضاهای درمانی خصوصی اعضای هیأت علمی به عنوان یکی از راهکارهای برای حضور دانشجو در عرصه جامعه و آشنایی بیشتر آنها با چگونگی درمان پیشنهاد شده است، این مطالعه با هدف بررسی نظرات مسؤولین و اعضای هیأت علمی بالینی در بکارگیری مراکز درمانی خصوصی برای آموزش دانشجویان انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه توصیفی بر روی کلیه اعضای هیأت علمی بالینی دانشگاه که دارای مطب خصوصی بودند، انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای حاوی 20 سؤال در مورد بکارگیری مراکز درمانی خصوصی و با استفاده از مقیاس پنج درجه‌ لیکرت بود. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از شیوه‌های آمار توصیفی، t-test و پیرسون با نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج: در کل 173 نفر پرسشنامه‌های تکمیل شده را بازگرداندند. میانگین نمره کل پرسشنامه‌ها 78/002/3 از نمره 5 بود. تأثیر آموزش در مطب بر شناخت آینده شغلی دانشجویان، آموزش موارد جدید به آنها، و تقویت پژوهش در علوم پزشکی، بالاترین موافق را داشت. بیشتر پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که آموزش در مطب باعث کاهش درآمد مراکز خصوصی، کاهش تعداد بیماران این مراکز و همچنین کاهش اعتماد بیماران به پزشک می‌‌شود. نتیجه‌گیری: اعضای هیأت علمی معتقد بودند که استفاده از مراکز درمانی خصوصی می‌تواند موجب بهبود آموزش کارآموزان، کارورزان و دستیاران گردد ولی با نگاهی به نمره میانگین کل می‌توان دریافت که دید کلی آنان چندان مثبت نیست. توصیه می‌گردد مطالعات مداخله‌ای پیرامون تأثیر آموزش در مراکز درمانی خصوصی بر دانش و مهارت فراگیران انجام گیرد.
متن کامل [PDF 227 kb]   (2594 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/12/25 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education