دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 118-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadian F, Tootoonchi M, Changiz T, Haghani F, Oveis Gharan S. Faculty Members' Skills and Educational Needs Concerning Clinical Teaching Methods in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :109-118
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-633-fa.html
فرهادیان فریبا، توتونچی مینا، چنگیز طاهره، حقانی فریبا، اویس قرن شهرام. مهارت اعضای هیأت علمی و نیاز آموزشی آنان در مورد روش‌های تدریس بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :109-118

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-633-fa.html


، f_farhadian@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (29513 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی و سطح مهارت اساتید در امر تدریس، برای برنامه‌ریزی رشد و تعالی هیأت علمی ضرورت دارد. این مطالعه با هدف تعیین سطح مهارت و نیاز آموزشی اساتید در مورد روش‌های تدریس کارآموزی و کارورزی انجام شد تا بر این اساس محتوی آموزشی کارگاه‌های روش تدریس با نیاز آموزشی اساتید متناسب گردد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی با نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای، 108 نفر اعضای هیأت علمی مدرس دروس کارآموزی و کارورزی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383، پرسشنامه‌ای 16 گزینه‌ای در زمینه سطح مهارت خود و نیاز آموزشی موضوعات مربوط به روش‌های تدریس در کارآموزی و کارورزی بالینی را بطور خودایفا تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت میانگین، انحراف معیار ارائه و ارتباط متغیرها با رگرسیون خطی در نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج: اساتید در مورد کلیه 16 موضوع مورد بررسی نیاز آموزشی داشتند و سطح مهارت خود را حداقل معادل تسلط در حد اجرا می‌دانستند و در زمینه استفاده از نتایج ارزشیابی برای رفع اشکالات تدریس، ضبط ویدیویی و تهیه فیلم آموزشی پایین دانستند. مهم‌ترین اولویت‌های نیاز آموزشی شامل : منابع اطلاع‌رسانی و مجموعه مجلات الکترونیکی، روش‌های ارزشیابی مهارت‌های بالینی، استفاده از نتایج ارزشیابی برای شناسایی اشکالات تدریس بود. بین سطح مهارت و نیاز آموزشی اساتید و مشخصات دموگرافیک رابطه معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با اینکه اساتید در اکثر موارد مهارت خود را نسبتاً در حد تسلط ارزیابی نمودند ولی نیازمند آموزش بیشتر بودند. کارگاه‌های روش تدریس و ارزیابی دانشجو نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و محتوی و مباحث کارگاه باید متناسب با نیاز آموزشی اساتید طراحی گردد و از روش‌های مختلف آموزشی مانند: کارگاه‌های آموزشی، کتب و جزوات، خودآموز و فیلم آموزشی استفاده شود.
متن کامل [PDF 235 kb]   (5578 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/24 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education