دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 67-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare N, Daneshpajooh F, Amini M, Razeghi M, Fallahzadeh M H. The Relationship between Self-esteem, General Health and Academic Achievement in Students of Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :59-67
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-627-fa.html
زارع نجف، دانش پژوه فرح، امینی مرضیه، رازقی محسن، فلاح زاده محمدحسین. رابطه وضعیت تحصیلی با سلامت عمومی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :59-67

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-627-fa.html


، E-mail: najafzare@sums.ac.ir
چکیده:   (31657 مشاهده)
مقدمه: ارتباط بین عزت نفس، سلامت عمومی و وضعیت تحصیلی متفاوت گزارش شده است. با توجه به اینکه این مطالعات عمدتاً بر روی دانش‌آموزان انجام شده، هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط بین وضعیت تحصیلی، عزت نفس و سلامت عمومی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روش‌ها: در یک مطالعه همبستگی، 512 نفر دانشجو (168 پسر و344 دختر) با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای از بین دانشجویان هشت دانشکده دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مهر ماه 1384 انتخاب شدند. داده‌ها شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (Cooper-smith) و پرسشنامه سلامت عمومی گلد برگ (Goldberg Health Questionnaire) و پرسش بعضی ویژگی‌های آموزشی بود. تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس و رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار SPSS انجام گرفت. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره عزت نفس 6/4±6/17 از 25، معدل کل دانشجویان 6/1±6/15 از نمره 205 و نمره سلامت عمومی 4/13±9/20 ار نمره 84 بود. همبستگی عزت نفس با معدل معنی‌دار نبود، با توجه به کاهش وضعیت سلامت با افزایش نمرات آن، بین عزت نفس و سلامت عمومی همبستگی معنی‌دار متوسط منفی 59/0- به دست آمد، با این حال، عزت نفس، سلامت عمومی و معدل دانشجویان مشروط و غیر مشروط اختلاف معنی‌داری داشت. معدل دانشجویان را جنسیت، محل سکونت، و وضعیت مشروط بودن تعیین می‌نمود. نتیجه‌گیری: وضعیت تحصیلی دانشجویان با سطح سلامت و عزت نفس آنها همبستگی نداشت ولی سلامت عمومی با عزت نفس همبستگی داشت. به نظر می‌رسد وضعیت تحصیلی دانشجویان تحت تأثیر عوامل دیگر و اثرات تعاملی آنها باشد.
متن کامل [PDF 230 kb]   (14197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/23 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education