Zamani A, Shams B, Moazzam E. Communication Skills Training For Physicians As A Strategy For Enhancing Patients’ Satisfaction: A Model For Continuing Education. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (1) :15-22
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-6-fa.html
زمانی احمدرضا، شمس بهزاد، معظم الهام. آموزش مهارت های ارتباطی به پزشکان به عنوان راهکاری برای افزایش رضایت بیماران: الگویی برای آموزش مداوم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (1) :15-22
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-6-fa.html
چکیده: (25857 مشاهده)
مقدمه چگونگی ارتباط پزشک و بیمار، نقش موثری در رضایتمندی بیمار و نتایج درمان دارد. شواهد حاکی از آن است که مهارتهای ارتباطی در برنامه رسمی آموزش پزشکی ایران گنجانده نشده، پزشکان بطور مؤثری ارتباط برقرار نمیکنند و نیازمند آموزش مداوم این مهارتها هستند. در این مطالعه، پس از طراحی یک دوره آموزش مهارتهای ارتباطی برای پزشکان عمومی، تأثیر آن در رضایتمندی بیمارانشان مورد بررسی قرار گرفت.روشها این پژوهش، مطالعهای نیمه تجربی با طراحی دو گروهی قبل وبعد از مداخله است. نمونههای مورد مطالعه پزشکان شاغل در شهر اصفهان و بیماران آنها بودند که شامل دو گروه 16 نفری پزشک (مجموعا 32 نفر) و 153 بیمار، 72 بیمار در گروه تجربی و 81 بیمار در گروه شاهد) میشدند. مهارتهای عمومی ارتباط با بیمار با استفاده از روشهای نوین آموزشی در ترکیب با روشهای متداول آموزش این مهارتها در قالب کارگاه سه روزه به پزشکان گروه تجربی آموزش داده شد. گروه شاهد برنامه آموزشی دریافت ننمودند. با کمک پرسشنامه روا و پایا، میانگین نمره رضایت بیماران پزشکان دوره دیده درمقایسه با رضایت بیماران پزشکان دوره ندیده با آزمون T در نرم افزار SPSS مورد مقایسه قرارگرفت.نتایج میانگین و انحراف معیار نمره به دست آمده از پرسشنامه رضایت بیماران پزشکان دوره دیده برابر 3/10±2/86 بود که در مقایسه با پزشکان دوره ندیده 58/9±5/81 بطور معنیداری بیشتر بود. رضایت بیماران پزشکان دوره دیده از مهارتهای کلی ارتباطی، شروع و ختم جلسه ملاقات با پزشکشان بیش از بیماران مراجعهکننده به پزشکان دوره ندیده بود.بحث آموزش مهارتهای ارتباطی به پزشکان عمومی به رضایت بیشتر بیمارانشان انجامید و با توجه به عدم ارائه این آموزشها قبل از دانشآموختگی، توصیه میشود به عنوان جزیی موثر و کاربردی در فرایند آموزش مداوم پزشکان عمومی وآموزشهای دوره تحصیلی لحاظ شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/3/26 | انتشار: 1383/3/26 | انتشار الکترونیک: 1383/3/26