مقدمه: برنامههای آموزش پرستاری نیاز به تغییر دارند. مؤسسات آموزشی جهت ارائه برنامه درسی باکفایت، میبایست آنها را بطور مرتب مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند. در بسیاری از کشورها، جهت بازنگری و اصلاح برنامههای درسی، از پژوهشهای تطبیقی استفاده شده است. بنابراین، این مطالعه تطبیقی با هدف مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران و پاکستان در سال 1403 انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی-تطبیقی بر اساس الگوی بردی انجام شد. جهت انجام این مقایسه تطبیقی، برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ایران مصوب هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی در سال 1401 دریافت گردید. همچنین، برنامه آموزشی دوره کارشناسی رشته پرستاری پاکستان در سال 2024 از سایت شورای پرستاری و مامایی پاکستان دریافت گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد که هر دو کشور، علیرغم داشتن مشابهت (ارتقاء سلامتی در هدف کلی، در نظر گرفتن جایگاههای شغلی مشخص برای دانشآموختگان، نیاز به گذراندن دوره چهارساله برای اخذ مدرک کارشناسی پرستاری، مشترک بودن بسیاری از واحدهای درسی)، در مواردی مانند تاریخچه، رسالت، چشمانداز و محتوای برنامه درسی دارای تفاوت هستند.
نتیجهگیری: بررسی سلامت روانی و جسمی داوطلبین از طریق انجام مصاحبه در هنگام پذیرش و قرار دادن واحدهای درسی جهت تقویت مهارتهای ارتباطی، تفکر انتقادی، کارآفرینی، آشنایی با مبانی نظری پرستاری، آشنایی با قانون اساسی کشور، آشنایی با مراقبت فرهنگی، روندها و مسائل مراقبتهای بهداشتی، از جمله مواردی است که باید در برنامه آموزشی کشور ایران مد نظر قرار گیرد.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |