XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rooeintan M, Ghasemi S F, Yarahmadi S. Comparing The Undergraduate Nursing Curriculum in Iran and Pakistan: A Comparative Study. Iranian Journal of Medical Education 2025; 25 :53-64
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5875-fa.html
روئین تن منصوره، قاسمی سیده فاطمه، یاراحمدی سجاد. مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران و پاکستان: یک مطالعه تطبیقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1404; 25 () :53-64

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5875-fa.html


گروه پرستاری، مرکز تحقیقات قلب و عروق، بیمارستان شهید رحیمی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران ، s.yarahmadi000@gmail.com
چکیده:   (22 مشاهده)

مقدمه: برنامه‌های آموزش پرستاری نیاز به تغییر دارند. مؤسسات آموزشی جهت ارائه برنامه درسی باکفایت، می‌بایست آن‌ها را بطور مرتب مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند. در بسیاری از کشورها، جهت بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی، از پژوهش‌های تطبیقی استفاده شده است. بنابراین، این مطالعه تطبیقی با هدف مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران و پاکستان در سال 1403 انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تطبیقی بر اساس الگوی بردی انجام شد. جهت انجام این مقایسه تطبیقی، برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ایران مصوب هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در سال 1401 دریافت گردید. همچنین، برنامه آموزشی دوره کارشناسی رشته پرستاری پاکستان در سال 2024 از سایت شورای پرستاری و مامایی پاکستان دریافت گردید.

نتایج: یافته‌ها نشان داد که هر دو کشور، علی‌رغم داشتن مشابهت (ارتقاء سلامتی در هدف کلی، در نظر گرفتن جایگاه‌های شغلی مشخص برای دانش‌آموختگان، نیاز به گذراندن دوره‌ چهارساله برای اخذ مدرک کارشناسی پرستاری، مشترک بودن بسیاری از واحدهای درسی)، در مواردی مانند تاریخچه، رسالت، چشم‌انداز و محتوای برنامه درسی دارای تفاوت‌ هستند.

نتیجه‌گیری: بررسی سلامت روانی و جسمی داوطلبین از طریق انجام مصاحبه در هنگام پذیرش و قرار دادن واحدهای درسی جهت تقویت مهارت‌های ارتباطی، تفکر انتقادی، کارآفرینی، آشنایی با مبانی نظری پرستاری، آشنایی با قانون اساسی کشور، آشنایی با مراقبت فرهنگی، روندها و مسائل مراقبت‌های بهداشتی، از جمله مواردی است که باید در برنامه‌ آموزشی کشور ایران مد نظر قرار گیرد.

متن کامل [PDF 354 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: 1404/4/11 | پذیرش: 1404/6/17 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education