XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sargazi S, Omid A. A review of shadowing in medical sciences education. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :348-359
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5563-fa.html
سرگزی سمانه، امید اطهر. مروری بر سایه‌واری در آموزش علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :348-359

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5563-fa.html


گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، athar.omid@gmail.com
چکیده:   (467 مشاهده)
مقدمه: یادگیری از طریق مشاهده در حرفه‌های مختلف همچون پزشکی، تاریخچه طولانی دارد و یکی از روش‌هایی که برای مشاهده در آموزش پزشکی به کار می‌رود "سایه‌واری" است. در سایه‌واری پزشک، دانشجو یا کارآموز، پزشک را در طول انجام کار‌های روزانه پزشکی مشاهده می‌کند تا درک خوبی از کار‌های او داشته باشد. از آنجا که در برنامه‌های آموزشی رشته‌های علوم پزشکی جای خالی این روش دیده شد، این مطالعه  با هدف مروری بر مطالعات موجود  در خصوص تعریف سایه‌واری در علوم پزشکی، تعیین انواع و روش‌های انجام دادن سایه‌واری و کاربرد آن در آموزش علوم پزشکی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه به شیوه مروری (Narrative)، با جستجو در موتور‌های جستجو و پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، web of knowledge، google scholar و با استفاده از ترکیب کردن دو کلیدواژه shadowing، shadower، patient shadowing، nurse shadowing، physician/doctor shadowing و medical education، health education، education انجام شد تا مقالاتی که در زمینه سایه‌واری در علوم پزشکی هستند به دست بیایند. مقالات در بازه زمانی ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۲۱ جستجو شدند، سپس مقالاتی که متناسب با هدف پژوهش بود انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: طبق نتایج، سایه‌واری روش مناسبی برای آموزش در علوم پزشکی است که برای دانشجویان، بیماران و پرسنل و سیستم سلامت مزایای زیادی دارد.
نتیجه‌گیری: سایه‌واری روش خوبی برای تشکیل هویت حرفه‌ای در دانشجویان و آموزش اخلاق حرفه‌ای، کار تیمی، مهارت ارتباطی است؛  جای خالی این روش آموزشی  در برنامه‌های رسمی آموزشی در ایران به شدت احساس می‌شود. ‌امید است در آینده پژوهش‌هایی در زمینه اجرای سایه‌واری در رشته‌های مختلف بالینی از قبیل پزشکی و پرستاری و همچنین کاربرد‌های آن در ایران منتشر گردد.



تازه‌های تحقیق
اطهر امید: 
Google Scholar, Pubmed
متن کامل [PDF 714 kb]   (201 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1401/8/18 | پذیرش: 1401/10/26 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education