XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifipour M H, Mohsenizadeh S M, Karkhah S, Ghazanfari M J, Esmaeili S, Emami Zeydi A. Challenges and Strategies for Master of Science in Nursing Education in Iran: An integrative review. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :74-88
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5384-fa.html
شریفی پور محمد حسام، محسنی زاده سید مصطفی، کارخاه صمد، غضنفری محمد جواد، اسماعیلی شقایق، امامی زیدی امیر. چالش‌ها و راه‌کارهای آموزش در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری ایران: یک مرور یکپارچه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :74-88

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5384-fa.html


گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. ، emamizeydi@yahoo.com
چکیده:   (1627 مشاهده)
مقدمه: توسعه آموزش پرستاری در مقطع تحصیلات تکمیلی و ایجاد تحول در آن نیازمند شناخت فرآیند آموزش، آگاهی از شیوه‌های نوین اجرای آن، شناخت منابع مادی و امکانات و آگاهی از نقش و وظایف نیروی انسانی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی یکپارچه مقالات مرتبط با چالش‌ها و راه‌کارهای آموزش در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری ایران انجام شد.
روش‌ها: در این مرور یکپارچه توسعه یافته (Integrative review) ، جستجوی گسترده در پایگاه‌های اطلاعاتی، نظیر: نمایه نشریات پرستاری ایران (nindex.ir)، بانک اطلاعات نشریات کشور (magiran)، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (IranDOC)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) با استفاده از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی مرتبط با هدف مطالعه، از سال 1366 (زمان شروع اولین دوره کارشناسی ارشد پرستاری در ایران) تا آذر 1400 صورت گرفت.
نتایج: در مجموع، 10 مقاله از 291 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. چالش‌های مختلفی در آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که مربیان پرستاری دنبال راه‌کارهایی برای برطرف کردن این چالش‌ها هستند. آموزش پرستاری ارشد در ایران بر اساس اهداف و رسالت مشخص نیست و فارغ‌التحصیلان از کیفیت کاری خوبی برخوردارنیستند. در دانشگاه‌های ایران، نقش کارشناسی ارشد پرستاری در جامعه مشخص نیست و تاکنون در این زمینه بازنگری خاصی نشده است. در نهایت، به نظر می‌رسد دوره کارشناسی ارشد پرستاری درایران بی هدف و بدون توجه به نیاز جامعه درحال اجرا است.
نتیجه‌گیری: تدوین برنامه ‌آموزشی منسجم تئوری و عملی منطبق با نیازهای جامعه می‌تواند اولین گام در اصلاح برنامه ‌آموزشی پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد تلقی گردد.



تازه‌های تحقیق
امیر امامی زیدی: Google Scholar ,Pubmed
متن کامل [PDF 1055 kb]   (615 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1400/9/16 | پذیرش: 1400/12/8 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education