XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vasili A, Keshtiaray N, Yousefy A. Conceptual Framework of professionalism in Medicals Education based on the Discourse of Interns, Nurses, and Patients. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :473-486
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5337-fa.html
وسیلی آرزو، کشتی آرای نرگس، یوسفی علیرضا. مدل مفهومی حرفه‌ای‌گرایی در آموزش پزشکان مبتنی بر گفتمان کارورزان، پرستاران و بیماران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :473-486

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5337-fa.html


(دانشیار)، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، a.vasili2008@gmail.com
چکیده:   (851 مشاهده)
مقدمه: بررسی نقادانه حرفه‌ای‌گرایی پزشکی منجر به باز شدن بستر این گفتمان می‌شود. این مطالعه با هدف طراحی مدل مفهومی حرفه‌ای‌گرایی در آموزش پزشکان مبتنی برگفتمان کارورزان، پرستاران و بیماران انجام شد.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی به روش تحلیل گفتمان یورگنسن (Jorgensen) بود. مشارکت کنندگان شامل کارورزان پزشکی، پرستاران و بیماران در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و آزاد نجف آباد بودند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش سنتزپژوهی منابع و مقالات مرتبط بود. روش نمونه‌گیری هدف‌مند و جمع‌آوری داده‌ها در دو بخش تحلیل گفتمان و سنتزپژوهی تا اشباع داده ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاری باز صورت گرفت. از گفتمان کارورزان، پرستاران، بیماران و سنتز مقالات زیر مدل­هایی حاصل شد و در نهایت مدل مفهومی حرفه‌ای‌گرایی استخراج شد. ارزیابی اعتبار پژوهش از طریق سه سوسازی و انسجام صورت گرفت.
نتایج: در این مطالعه در زیر مدل"گفتمان کارورزان"هفت مفهوم مدیریت تنش‌های حرفه‌ای، شایستگی حرفه‌ای، شایستگی اخلاقی، ماهیت انسانی حرفه، توسعه فردی، مراقبت شایسته و شخصیت و منش فردی؛ در زیر مدل "گفتمان بیماران" شش مفهوم مراقبت والدینی، تبادل اطلاعات، مدیریت اثربخش، پاسخ‌گویی به کرامت انسانی، ارزش‌های انسانی حرفه، اعتمادسازی در حرفه؛ در زیر مدل "گفتمان پرستاران" هفت مفهوم اثربخشی بالینی، خودآگاهی، مهارت‌های ارتباطی، پاسخ‌گویی اجتماعی، انطباق‌پذیری، تعهد حرفه‌ای و راهبردهای آموزش اجتماعی؛ در زیر مدل سنتزپژوهی مفاهیم اخلاق مداری و قانون محوری پزشک، تعهد حرفه‌ای فضیلت محور، تعهد حرفه‌ای رفتار محور، یادگیرنده مادام‌العمر، منش حرفه‌ای و نقش برنامه درسی در حرفه‌ای‌گرایی استخراج شد.
نتیجه‌گیری: نقش آموزش رسمی حرفه‌ای‌گرایی با در نظر گرفتن نقش برنامه درسی پنهان در این خصوص حائز اهمیت است.
متن کامل [PDF 571 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1400/6/13 | پذیرش: 1400/8/16 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education