[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 279-286 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی دو روش آموزش به روش سخنرانی با آموزش ترکیبی در ارتقای سطوح شناختی دانشجویان پزشکی مقطع بالینی
نیره قمیان ، سمیه معین درباری
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، moeins@mums.ac.ir
چکیده:   (277 مشاهده)
مقدمه: با پیشرفت تکنولوژی تمایل به استفاده از روش‌های تلفیقی فراگیرمدار از قبیل کلاس وارونه افزایش یافته است. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه‌ای نمرات دو گروه روش تلفیقی کلاس وارونه -شبیه‌سازی موقعیت و روش سخنرانی درارتقای سطوح شناختی آموزش دانشجویان پزشکی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه شبه تجربی دو گروهی پیش‌آزمون-پس‌آزمون، بر روی ۱۲۰دانشجوی پزشکی عمومی مقطع بالینی در نیمه اول سال ۹۸ در بخش زنان بیمارستان امام رضا مشهد اجرا شد. پس از انجام پیش‌آزمون در رابطه با خونریزی سه ماهه سوم بارداری، در گروه تجربی لینک محتوای آموزشی در قالب فیلم از طریق سامانه مجازی گروه در دسترس دانشجویان قرار گرفت. پس از یک هفته، کلاسی در قالب شبیه‌سازی موقعیت با موضوع مرتبط تشکیل شد. در گروه شاهد روش تدریس سخنرانی بود. یک هفته بعد از ارائه کلاس در هر دو گروه، پس‌آزمون در قالب شبیه‌سازی موقعیت و به منظور سنجش ۴ سطح از سطوح شناختی بلوم) ازدانشجویان به عمل آمد. در نهایت مقایسه تفاوت نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده آزمون تی زوجی انجام شد.
نتایج: میانگین تفاوت نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه روش ترکیبی در چهار سطح دانش، درک، کاربرد و تحلیل به ترتیب ۶/۱±۴۶/۸، ۴/۱±۱۰/۵، ۲/۱±۸۶/۵، ۹/۰±۸۶/۸(ازمجموع۵۰نمره)ودر گروه تدریس به روش سخنرانی به ترتیب (۱/۲±۹۵/۴، ۵/۱±۳۵/۳، ۱/۱±۹۱/۲، ۸/۱±۸۶/۵) بود. تفاوت معنادار در هر چهار سطح بلوم بین دو روش آموزشی وجود داشت (05/0(p< .
نتیجه‌گیری: روش آموزش کلاس وارونه و شبیه‌سازی موقعیت نسبت به روش سخنرانی با تأثیر بیش‌تری در ارتقا سطوح شناختی بلوم همراه بود. لذا پیشنهاد می‌گردد این شیوه جایگزین روش آموزشی فعلی دانشجویان پزشکی شود.
واژه‌های کلیدی: کلاس وارونه، شبیه‌سازی، سطوح شناختی بلوم، آموزش، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 525 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1398/12/17 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghomian N, Moeindarbari S. Investigating Bloom Cognitive Level Improvement in Clinical Medical Students in Combined Learning Method and Comparison with Traditional Teaching Method. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :279-286
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5052-fa.html

قمیان نیره، معین درباری سمیه. مقایسه‌ی دو روش آموزش به روش سخنرانی با آموزش ترکیبی در ارتقای سطوح شناختی دانشجویان پزشکی مقطع بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :279-286

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5052-fa.html



جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4274