XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Jahanmehr N, Zarei E, Daneshkohan A, Palesh M, Maher A, et al . Updating the Master of Healthcare Management Curriculum based on the Job Expected Competencies in Health System. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :134-144
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5039-fa.html
نجفی مرضیه، جهانمهر نادر، زارعی احسان، دانش کهن عباس، پالش محمد، ماهر علی، و همکاران.. روزآمدسازی برنامه درسی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی براساس صلاحیت‌های شغلی مورد انتظار سیستم سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :134-144

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5039-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، simam1349@gmail.com
چکیده:   (2143 مشاهده)
مقدمه: آموزش مبتنی بر شایستگی به دنبال کاهش شکاف بین بازار کار و سیستم آموزش آکادمیک است. با توجه به مشکلات فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در بازار کار، این پژوهش با هدف روزآمدسازی برنامه درسی این رشته براساس صلاحیت‌های شغلی مورد انتظار سیستم سلامت انجام شد.
روش‌ها: پژوهش به صورت کیفی با روش گروه متمرکز در دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1398 انجام شد. برای بحث گروهی تعداد 13 نفر از اعضای هیأت‌علمی و کارشناسان، فارغ‌التحصیل شاغل و دو نفر از مدیران بیمارستان‌ها جهت شناسایی تفاوت آموخته‌های دانشگاهی و نیازمندی‌های بازار کار و سپس ارزیابی محتوا و سرفصل دروس مقطع ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی انتخاب شدند. در پایان با رسیدن به اجماع نظر گروه، یادداشت برداری از نتایج مورد توافق انجام شد.
نتایج: مهم‌ترین صلاحیت‌های مورد نیاز فارغ‌التحصیلان، رهبری مؤثر گروه کاری، ارتباط با ذی‌نفعان و حل مسأله در بخش‌های بالینی شناسایی شدند. برای پوشش نارسایی موجود، ایجاد تغییراتی در محتوای آموزش موجود از جمله در درس سیستم‌های اطلاع‌رسانی، آشنایی با اهمیت تصمیم‌گیری‌ مبتنی بر شواهد، در درس روش پژوهش، مهارت‌های شناخت/اولویت دهی/توصیف مشکل، در درس زبان، صلاحیت‌های درک و تدوین متون علمی بین‌الملل، در درس آمار حیاتی، آشنایی و استفاده از نرم‌افزار‌های کاربردی وروزآمد پردازش/تحلیل داده مدیریت و در برنامه استراتژیک، مهارت ارتباط با ذی‌نفعان مشخص گردید.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد شد واحدهای جدیدی برای تأمین صلاحیت‌های مورد انتظار به برنامه درسی اضافه یا جایگزین برخی از آنها شود، ولی با توجه به این که تغییر کوریکولوم آموزشی در ایران فرایندی زمانبر است، اعمال تغییراتی معناداردر محتوای دروس موجود با حفظ عناوین فعلی پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 578 kb]   (597 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1398/11/28 | پذیرش: 1399/4/17 | انتشار: 1399/9/23 | انتشار الکترونیک: 1399/9/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education