[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 483-493 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط توانایی آینده‌پژوهی با کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان
طاهره شریفی ، مریم تاتاری، فائزه صداقت، روح‌الله کلهر، امین محمدی
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، Amin.Mohammadi.Student@gmail.com
چکیده:   (137 مشاهده)
مقدمه: آینده‌پژوهی مطالعه‌ای فرارشته‌ای است که می‌تواند تمام علوم را تحت تأثیر خود قرار دهد. دانشجویان منابع انسانی آینده نظام سلامت هستند که توانایی آینده‌پژوهی آنان می‌تواند از طریق آموزش در طی سال‌های تحصیل بهبود یابد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط توانایی آینده‌پژوهی و کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان علوم پزشکی مشهد در سال 1396 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که 370 نفر از ایشان به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای دو مرحله‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های روا و پایای توانایی آینده‌پژوهی پارسا و همکاران و کیفیت تجارب یادگیری نیومن (Neumann) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس یک‌طرفه، رگرسیون چندگانه و همبستگی اسپیرمن انجام شد.
نتایج: میانگین توانایی آینده‌پژوهی دانشجویان کمی بیش‌تر از حد متوسط (5/24±5/138) از مجموع 225 امتیاز و میانگین کیفیت تجارب یادگیری در حد متوسط (1/7±2/34) از مجموع 60 نمره بود. بین ابعاد آینده‌پژوهی و ابعاد کیفیت تجارب یادگیری همبستگی مستقیم و معناداری وجود داشت اما شدت این همبستگی ضعیف است (01/0P<، 265/0=r). ابعاد چهارگانه کیفیت تجارب یادگیری 10 درصد از نمره کل آینده‌پژوهی را پیش‌بینی می‌‌کند.
نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی ضعیف بین توانایی آینده‌پژوهی دانشجویان و کیفیت تجارب یادگیری، احتمال می‌رود عوامل اثرگذار قوی‌تری وجود داشته باشد که بتوان با استفاده از آنها توانایی آینده‌پژوهی دانشجویان را پیش‌بینی نمود و یا افزایش داد. لذا انجام بررسی‌های بیش‌تر برای شناسایی عوامل اثرگذار بر آن در آموزش عالی به عنوان تولید کننده نیروی انسانی برای رسیدن به توسعه و آینده مطلوب پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: آینده پژوهی، کیفیت تجارب یادگیری، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی.
متن کامل [PDF 324 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۱
پرسشنامه مطالعه [PDF 72 KB]  (11 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi T, Tatari M, Sedaghat F, Kalhor R, Mohammadi A. Exploring the Relationship between the Students' Futuristic Skill Competence and the Quality of Students' Learning Experiences. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :483-493
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4937-fa.html

شریفی طاهره، تاتاری مریم، صداقت فائزه، کلهر روح‌الله، محمدی امین. ارتباط توانایی آینده‌پژوهی با کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :483-493

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4937-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071