XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi T, Tatari M, Sedaghat F, Kalhor R, Mohammadi A. Exploring the Relationship between the Students' Futuristic Skill Competence and the Quality of Students' Learning Experiences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :483-493
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4937-fa.html
شریفی طاهره، تاتاری مریم، صداقت فائزه، کلهر روح‌الله، محمدی امین. ارتباط توانایی آینده‌پژوهی با کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :483-493

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4937-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، Amin.Mohammadi.Student@gmail.com
چکیده:   (1969 مشاهده)
مقدمه: آینده‌پژوهی مطالعه‌ای فرارشته‌ای است که می‌تواند تمام علوم را تحت تأثیر خود قرار دهد. دانشجویان منابع انسانی آینده نظام سلامت هستند که توانایی آینده‌پژوهی آنان می‌تواند از طریق آموزش در طی سال‌های تحصیل بهبود یابد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط توانایی آینده‌پژوهی و کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان علوم پزشکی مشهد در سال 1396 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که 370 نفر از ایشان به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای دو مرحله‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های روا و پایای توانایی آینده‌پژوهی پارسا و همکاران و کیفیت تجارب یادگیری نیومن (Neumann) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس یک‌طرفه، رگرسیون چندگانه و همبستگی اسپیرمن انجام شد.
نتایج: میانگین توانایی آینده‌پژوهی دانشجویان کمی بیش‌تر از حد متوسط (5/24±5/138) از مجموع 225 امتیاز و میانگین کیفیت تجارب یادگیری در حد متوسط (1/7±2/34) از مجموع 60 نمره بود. بین ابعاد آینده‌پژوهی و ابعاد کیفیت تجارب یادگیری همبستگی مستقیم و معناداری وجود داشت اما شدت این همبستگی ضعیف است (01/0P<، 265/0=r). ابعاد چهارگانه کیفیت تجارب یادگیری 10 درصد از نمره کل آینده‌پژوهی را پیش‌بینی می‌‌کند.
نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی ضعیف بین توانایی آینده‌پژوهی دانشجویان و کیفیت تجارب یادگیری، احتمال می‌رود عوامل اثرگذار قوی‌تری وجود داشته باشد که بتوان با استفاده از آنها توانایی آینده‌پژوهی دانشجویان را پیش‌بینی نمود و یا افزایش داد. لذا انجام بررسی‌های بیش‌تر برای شناسایی عوامل اثرگذار بر آن در آموزش عالی به عنوان تولید کننده نیروی انسانی برای رسیدن به توسعه و آینده مطلوب پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 324 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1398/7/21 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education