XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arianfar A, Sarmadi M R, Seyf M H, Zarrabian F. Presenting A Causal Model for Factors Affecting Self-Regulated Learning Among MSc Students of Paramedical Sciences in Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :169-179
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4905-fa.html
آرین فر عاطفه، سرمدی محمدرضا، صیف محمدحسن، ضرابیان فروزان. ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر یادگیری خودتنظیمی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :169-179

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4905-fa.html


دانشگاه پیام نور تهران ، a.ar606@yahoo.com
چکیده:   (2692 مشاهده)
مقدمه: در دهه‌های اخیر یادگیری ‌خودتنظیمی، به عنوان یک عامل مؤثر در موفقیت و عملکرد تحصیلی مطرح شده است. پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر یادگیری ‌خودتنظیمی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی داده‌های لازم از طریق پرسشنامه‌ای ترکیبی که توسط یک نمونه 310 نفری از دانشجویان پیراپزشکی تکمیل شد ، جمع‌آوری گردید. افراد نمونه از میان 1554 نفر جامعه آماری از طریق یک روش چند مرحله‌ای نمونه‌گیری (خوشه‌ای، طبقه‌ای و تصادفی) در سال تحصیلی 1397-98 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شدند. داده‌ها به کمک روش آماری تحلیل مسیر توسط نرم‌افزارهای Amos و Lisrel تحلیل شد.
نتایج: سه عامل درونزای(کمال‌گرایی، ارزش ‌تکلیف، جهت گیری آینده) بر خودتنظیمی‌ تحصیلی در دانشجویان اثرمعنادار دارد. در میان متغیرهای برونزا در دانشجویان، بیش‌ترین اثر کل بر روی خودتنظیمی ‌تحصیلی مربوط به کمال‌گرایی)و خودکارآمدی‌ تحصیلی و برابر با 43/0 است.
نتیجه‌گیری: با توجه به شاخص‌های نکویی برازش و نیز بررسی کلیت مدل در گروه مورد بررسی، مدل مذکور از نظر شاخص‌ها برازش مناسبی داشت و می تواند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 368 kb]   (869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1398/2/16 | پذیرش: 1398/4/31 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education