[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 444-454 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم با سایر دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس
مهرگان حیدری هنگامی ، نادره نادری ، سعید شجاع ، درنا فتحی نژاد
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، msbhnadereh@gmail.com
چکیده:   (26 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل موثر در پذیرش دانشجویان در رشته پزشکی، نوع سهمیه‌ی فرد شرکت کننده در کنکور است. در مناطق محروم مانند استان هرمزگان، سهیمه‌ی مجزایی به نام مناطق محروم نیز اعمال می‌شود. این مطالعه با هدف مقایسه‌ پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم با سایر سهمیه‌ها انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 754 دانشجو در دانشکده پزشکی بندرعباس، ورودی ۸ سال متوالی (1386تا 1393) در سال 1396انجام گرفت. اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مرتبط با عملکرد تحصیلی از طریق سیستم سما و پرونده دانشجویان دریافت شد.
نتایج: دانشجویان سهمیه مناطق محروم در بین کل سهمیه‌ها از کم‌ترین معدل دیپلم (01/0p<) و ترم اول دانشگاه (0001/0p<) برخوردار بودند. معدل مقطع علوم پایه، مقطع فیزیو پاتولوژی و میانگین نمره امتحان جامع علوم پایه این دانشجویان از تمامی سهمیه‌ها به صورت معنادار (به غیر از سهمیه شاهد) پایین‌تر بود. این دانشجویان بیش‌ترین سابقه مشروطی (0001/0p<) و فارغ‌التحصیلی با تأخیر و تعداد اخراجی (بعد از سهمیه شاهد) (0001/0p<) را به خود اختصاص داده بودند. تفاوتی در خصوصیات دموگرافیک این دانشجویان با سایر سهمیه‌ها به جز در مورد میزان تأهل وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به هدف سیاست‌گذاران سلامت کشور از تخصیص سهمیه مناطق محروم که همانا تأمین پزشکان کارآمد در این مناطق است و با توجه به نتایج این تحقیق مبنی برعملکرد تحصیلی نامطلوب دانشجویان این سهمیه، لازم است مسؤولان آموزشی به طراحی برنامه‌های پشتیبان جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم بپردازند.
واژه‌های کلیدی: عملکرد تحصیلی دانشجویان، پیشرفت تحصیلی، سهمیه‌ی مناطق محروم، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 280 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari hengami M, Naderi N, Shoja S, Fathinejad D. A Comparison of Academic Achievement between Deprived Regions Quota and non-Quota Students in Bandar Abbas Medical School. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :444-454
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4887-fa.html

حیدری هنگامی مهرگان، نادری نادره، شجاع سعید، فتحی نژاد درنا. مقایسه‌ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم با سایر دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :444-454

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4887-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030