مقدمه: مدل انتظار- ارزش – هزینه نقش سه مؤلفه مهم را در پیشبینی انگیزش تحصیلی نشان میدهد. این پژوهش با هدف، بررسی روایی و پایایی مقیاس انتظار- ارزش- هزینه در میان دانشجویان انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی – همبستگی و بهمنظور اعتباریابی مقیاس یاد شده، با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 328 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی همدان و بوعلی سینا در سال تحصیلی 1397 با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. مقیاس انتظار – ارزش – هزینه کوزوویچ (Kosovich) و همکاران پس از ترجمه به فارسی، بهصورت یک پرسشنامه 10 گویه ای در اختیار دانشجویان قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی محتوایی و بررسی همسانی درونی، و ضریب پایایی تنصیفی انجام شد. نتایج: تحلیل عامل اکتشافی، انگیزش مثبت و هزینه را بهعنوان 2 عامل مقیاس نشان داد. همچنین، نتایج تحلیل عامل تأییدی نیز این ساختار را تأیید کرد. روایی محتوایی بر پایه شاخص CVI برابر با 79/0 به دست آمد. در بررسی اعتبار مقیاس، مقدار آلفای کرونباخ برای هرکدام از عاملها به ترتیب 79/0، 76/0 به دست آمد. همچنین ضریب پایایی تنصیفی 76/0 برآورد شد. نتیجهگیری: مقیاس انتظار- ارزش- هزینه دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. بنابراین این ابزار میتواند در پژوهشهای آینده به کار برده شود.
Rashid K, Yaghoobi A, Karimi K. Validating Expectancy-value-cost Scale: Students of Hamedan University of Medical Sciences and Bu-Ali Sina University in Focus. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :43-53 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4860-fa.html
رشید خسرو، یعقوبی ابوالقاسم، کریمی کامبیز. اعتبار یابی مقیاس انتظار- ارزش- هزینه در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و بوعلی سینا همدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :43-53