XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daryazadeh S, Yamani N, Molabashi R, adibi P. A Review on Narrative Medicine: An Innovative Approach in Medical Education. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :316-324
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4835-fa.html
دریازاده سعیده‌، یمانی نیکو، ملاباشی رویا، ادیبی پیمان. مروری بر پزشکی روایتی: رویکردی نوآورانه در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :316-324

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4835-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (681663 مشاهده)
 
مقدمه: در علم پزشکی، روایت‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار هستند. همیشه داستان‌هایی درباره بیماران، تجربیات مراقبت از آنها و بهبود بیماری در میان پزشکان در ارتباطاتشان با سایر تیم درمانی، بیان می‌شود. این روایت‌ها، علاوه بر این که در تکامل اندیشه مؤثرند، یکی از روش‌های تدریس فعال نیز محسوب می‌شوند. این مطالعه با هدف معرفی پزشکی روایتی به عنوان رویکردی در آموزش پزشکی، انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه به صورت مروری نقلی و با جستجوی الکترونیک متون و مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی Science Direct ,ProQuest ,PubMed, ISI Web of Science و موتور جستجوی Google Scholar و کلمات کلیدی پزشکی مبتنی بر روایت، پزشکی روایتی، روایت، تدریس و آموزش پزشکی و معادل‌های انگلیسی آن شامل narrative-based medicine, narrative medicine, narration, Teaching, medical education، از سال1980 میلادی تا کنون، انجام شد. پس از حذف موارد تکراری و با در نظر داشتن ارتباط مستقیم مقالات با اهداف مطالعه، فقط چکیده مقالاتی که به طور تمام متن در دسترس بود، بررسی گردید.
نتایج: از مجموعه مقالات وارد شده به مطالعه، 32 مورد در بررسی نهایی قرار گرفت که 5 مقاله فارسی و بقیه ‌انگلیسی بودند. مباحثی که مرتبط با رویکرد پزشکی روایتی در آموزش پزشکی بود، استخراج گردید و نتایج این بررسی به صورت چهار مضمون کلی شامل مفهوم، کاربردها، پیامدها و محدودیت‌های استفاده‌ از رویکرد روایتی، ارائه شد.
نتیجه‌گیری: لازم است برای اجرای پزشکی روایتی، جایگاه‌اموزشی ویژه‌ای با تغییر نگرش و بستر‌سازی فرهنگی در نظر گرفت و دانشجویان پزشکی از ابتدای تحصیل با کاربرد روایت‌ها به منظور یادگیری انسان‌گرایی، منش حرفه‌ای، اخلاق پزشکی، مهارت‌های تشخیصی، استدلال بالینی و مراقبت بیمارمحور آشنا شوند و آن را عملا به کار گیرند. از این رو آموزش صحیح و گنجاندن آن در برنامه درسی رسمی ‌با توجه به بستر آموزشی و فرهنگی و استفاده‌ از رویکرد روایتی در کنار شواهد و حقایق پزشکی توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 228 kb]   (1134 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1397/10/7 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education