[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 316-324 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر پزشکی روایتی: رویکردی نوآورانه در آموزش پزشکی
سعیده‌ دریازاده ، نیکو یمانی ، رویا ملاباشی، پیمان ادیبی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (204 مشاهده)
 
مقدمه: در علم پزشکی، روایت‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار هستند. همیشه داستان‌هایی درباره بیماران، تجربیات مراقبت از آنها و بهبود بیماری در میان پزشکان در ارتباطاتشان با سایر تیم درمانی، بیان می‌شود. این روایت‌ها، علاوه بر این که در تکامل اندیشه مؤثرند، یکی از روش‌های تدریس فعال نیز محسوب می‌شوند. این مطالعه با هدف معرفی پزشکی روایتی به عنوان رویکردی در آموزش پزشکی، انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه به صورت مروری نقلی و با جستجوی الکترونیک متون و مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی Science Direct ,ProQuest ,PubMed, ISI Web of Science و موتور جستجوی Google Scholar و کلمات کلیدی پزشکی مبتنی بر روایت، پزشکی روایتی، روایت، تدریس و آموزش پزشکی و معادل‌های انگلیسی آن شامل narrative-based medicine, narrative medicine, narration, Teaching, medical education، از سال1980 میلادی تا کنون، انجام شد. پس از حذف موارد تکراری و با در نظر داشتن ارتباط مستقیم مقالات با اهداف مطالعه، فقط چکیده مقالاتی که به طور تمام متن در دسترس بود، بررسی گردید.
نتایج: از مجموعه مقالات وارد شده به مطالعه، 32 مورد در بررسی نهایی قرار گرفت که 5 مقاله فارسی و بقیه ‌انگلیسی بودند. مباحثی که مرتبط با رویکرد پزشکی روایتی در آموزش پزشکی بود، استخراج گردید و نتایج این بررسی به صورت چهار مضمون کلی شامل مفهوم، کاربردها، پیامدها و محدودیت‌های استفاده‌ از رویکرد روایتی، ارائه شد.
نتیجه‌گیری: لازم است برای اجرای پزشکی روایتی، جایگاه‌اموزشی ویژه‌ای با تغییر نگرش و بستر‌سازی فرهنگی در نظر گرفت و دانشجویان پزشکی از ابتدای تحصیل با کاربرد روایت‌ها به منظور یادگیری انسان‌گرایی، منش حرفه‌ای، اخلاق پزشکی، مهارت‌های تشخیصی، استدلال بالینی و مراقبت بیمارمحور آشنا شوند و آن را عملا به کار گیرند. از این رو آموزش صحیح و گنجاندن آن در برنامه درسی رسمی ‌با توجه به بستر آموزشی و فرهنگی و استفاده‌ از رویکرد روایتی در کنار شواهد و حقایق پزشکی توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: پزشکی مبتنی بر روایت، پزشکی روایتی، روایت، تدریس، آموزش پزشکی.
متن کامل [PDF 228 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daryazadeh S, Yamani N, Molabashi R, adibi P. A Review on Narrative Medicine: An Innovative Approach in Medical Education. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :316-324
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4835-fa.html

دریازاده سعیده‌، یمانی نیکو، ملاباشی رویا، ادیبی پیمان. مروری بر پزشکی روایتی: رویکردی نوآورانه در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :316-324

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4835-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006