XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi A, Monajemi A. Critical Discourse Analysis of Medical Education: A Case Study of Iranian Journal of Medical Education. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :293-304
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4825-fa.html
نوروزی علی، منجمی علیرضا. تحلیل انتقادی گفتمان آموزش پزشکی: مطالعه موردیِ مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :293-304

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4825-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، a_norouzi@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (2258 مشاهده)
مقدمه: یکی از راه‌های دستیابی به بینش کلی متفکرین یک حوزه مطالعاتی استفاده از تحلیل تاریخی گفتمان آنها است. مطالعات برآمده از چشم‌اندازهای علوم اجتماعی انتقادی به محققین اجازه می‌دهند که به بررسی اندیشه‌های بیان نشده و پنهان روش‌ها و ابزارهای آموزشی بپردازند. این مطالعه با هدف تحلیل انتقادی گفتمان مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی در ۱۸ سال نخست انتشار آن انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه از رویکرد فوکویی تحلیل انتقادی گفتمان استفاده شد. کلیه نامه‌های ارسالی به سردبیر مجله بررسی شدند و نحوه به‌کارگیری زبان به عنوان میانجی فرهنگی در روابط قدرت، ملاحظات موجود در تعاملات اجتماعی، نهادها و بدنه دانش مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بررسی‌ها نشان داد که دو رویکرد اصلی در قسمت "نامه به سردبیر" وجود دارد: تقاضا برای "استانداردسازی پژوهش" و "استاندارد‌سازی آموزش ". به نظر می‌رسد در لایه‌ی عمیق‌تر، مناقشه میان "آموزش پزشکی به مثابه عرصه" و "آموزش پزشکی به مثابه رشته" در جریان است.
نتیجه‌گیری: دو تهدید اصلی برای عرصه‌ی آموزش پزشکی منحصر دانستن آن به رشته‌ی آموزش پزشکی، تک‌رشته‌ای کردن آن و دیوان­سالارانه کردن آن در قالب بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های نهادهای سیاست‌گذار کلان است. برای آنکه عرصه‌ی آموزش پزشکی همچنان غنای خود را حفظ کند باید تنوع و گستره‌ی رشته‌های درگیر در آن حفظ و تقویت شود. ایجاد توازن و تعادل میان خدمت و پژوهش، تأسیس نهادهایی که پژوهش‌های صورت گرفته را در قالب بسته‌های سیاستی عرضه کنند و تلاش برای برقراری ارتباط میان سیاست‌گذاران آموزش پزشکی، پژوهشگران این حوزه و افرادی که مستقیماً دست‌اندرکار آموزش دانشجویان هستند، به بالیدن و گسترش عرصه آموزش پزشکی یاری می‌رساند. 
متن کامل [PDF 270 kb]   (711 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1397/9/17 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education