[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 371-380 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل بازدارنده استفاده از آموزش الکترونیک از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
گلستان صیاح، سمیرا درخشانفرد
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، sedc.derakhshanfard@yahoo.com
چکیده:   (71 مشاهده)
مقدمه: با وجود گسترش فناوری و اهمیت همه جانبه‌ی توسعه آن در نظام آموزش عالی، تحقیقات نشان می‌دهد که هنوز در بسیاری از مراکز آموزش عالی توسعه‌ی فناوری چندانی صورت نگرفته است و موانعی در این راستا وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل بازدارنده استفاده از آموزش الکترونیک از دیدگاه دانشجویان به عنوان دریافت‌کننده آموزش، در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی _ همبستگی جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از بین آنها نمونه‌ای به تعداد 423 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. از شاخص‌های آماری توصیفی جهت توصیف و تبیین ویژگی‌های آزمون و از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
نتایج: به طور کلی 10 عامل (سازمانی، بودجه‌ای، مدیریتی، حقوقی/اداری، راهبردی، پداگوژی، فنی، اجرایی، فرهنگی، فردی) در مجموع حدود 330/50 درصد از کل واریانس را تبیین می‌کند که عامل سازمانی با 234/6 درصد از تبیین واریانس بیش‌ترین سهم را در تبیین متغیر داشت و عامل فردی با 553/2 درصد تبیین واریانس کم‌ترین سهم را در تبیین متغیر داشت.
نتیجه‌گیری: مهم‌ترین عوامل بازدارنده استفاده از آموزش الکترونیک از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه مانع سازمانی بود که با رفع ابهامی که درباره آموزش الکترونیک و ارزش مدرک تحصیلی آن وجود دارد و همچنین با تربیت نیروی متخصص این مشکل قابل رفع است.
واژه‌های کلیدی: فناوری، آموزش الکترونیک، دانشگاه، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 333 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۹
پرسشنامه مطالعه [PDF 79 KB]  (8 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayah G, Derakhshanfard S. The Inhibitory Factors of Using E-Learning in Urmia University of Medical Sciences from The Students' Point of View. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :371-380
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4821-fa.html

صیاح گلستان، درخشانفرد سمیرا. عوامل بازدارنده استفاده از آموزش الکترونیک از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :371-380

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4821-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006