[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 199-212 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان‌سنجی ابزار ارزیابی رفتار حرفه‌ای پزشکان هیأت‌علمی بالینی دانشکده پزشکی: ابزاری از نگاه ذی‌نفعان
رویا ستارزاده بادکوبه ، فریبا اصغری ، زهرا شاهواری
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، shahvarizahra@gmail.com
چکیده:   (364 مشاهده)
مقدمه: نقش الگویی اساتید در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای فراگیران مهم است. در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون ارزیابی رفتار حرفه‌ای اساتید شامل چند آیتم رفتار حرفه‌ای موجود در ارزیابی آموزشی بوده است که توسط دانشجویان انجام می‌شده است. مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان‌سنجی ابزاری جامع برای ارزیابی رفتار حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی از نگاه تمام ذی‌نفعان انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه روان‌سنجی، طراحی ابزار جهت ارزیابی رفتار حرفه‌ای پزشکان هیأت‌علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی چهار فاز انجام شد. فاز اول تدوین گویه‌ها بر اساس مرور منابع و جمع‌آوری نظرات خبرگان، فاز دوم تأمین روایی محتوایی و روایی صوری گویه‌ها، فاز سوم مطالعه پایلوت و فاز چهارم تأمین پایایی گویه‌ها بود. تدوین گویه‌ها و روایی صوری به روش کیفی بررسی شد. تأمین روایی محتوا با استفاده از آمار توصیفی و پایایی پرسشنامه با روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و پایایی نسبی با روش آزمون- بازآزمون تأمین شد.
نتایج: جهت طراحی پرسشنامه بر اساس مرور منابع استخر 60 گویه‌ای تشکیل شد، سپس با مصاحبه با 5 نفر خبره گویه‌های
هم پوشان حذف و تعداد گویه‌ها به 30 گویه تقلیل یافت. در مرحله بعد روایی محتوا (679/0
CVR= روایی صوری و پایایی گویه‌ها (931/. =α) تأمین گردید، در نهایت تعداد 7 گویه به رؤسای بخش‌ها، 6 گویه به همکاران، 8 گویه به دستیاران، 5 گویه به پرستاران اختصاص یافت. همچنین مشخص شد بیماران قادرند رفتار حرفه‌ای اعضای هیأت بالینی پزشکی را از 4 جنبه ارزیابی کنند.
نتیجه‌گیری: ابزاری 360 درجه شامل 5 قسمت مشتمل بر 18 گویه تدوین شد که می­تواند رفتار حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی را با در نظر گرفتن دیدگاه تمام ذی‌نفعان شامل ارائه دهندگان خدمت و بیماران بررسی ‌نماید.

واژه‌های کلیدی: رفتار حرفه‌ای، اعضای هیأت‌علمی بالینی، دانشکده پزشکی، ارزیابی، روان‌سنجی، ذی‌نفعان
متن کامل [PDF 312 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sattarzadeh Badkoubeh, R, Asghari F, shahvari Z. Designing and Validating the Tool for Assessing the Professional Behavior of Clinical Faculty Members; A Tool in Stakeholder’s View. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :199-212
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4809-fa.html

ستارزاده بادکوبه رویا، اصغری فریبا، شاهواری زهرا. طراحی و روان‌سنجی ابزار ارزیابی رفتار حرفه‌ای پزشکان هیأت‌علمی بالینی دانشکده پزشکی: ابزاری از نگاه ذی‌نفعان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :199-212

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4809-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006