XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tasavon Gholamhoseini M, Goudarz R, Nikravesh A, Beig Zade Abassi F. Calculating the final cost of the educational services of Kerman school of Management and Information Sciences through activity-based costing. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :282-292
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4802-fa.html
تصون غلامحسینی محمد، گودرزی رضا، نیک‌روش علی، بیک زاده عباسی فرزانه. محاسبه هزینه تمام شده خدمات آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی کرمان به روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :282-292

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4802-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، rgoudarzi@yahoo.com
چکیده:   (2753 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهداف بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، طراحی یک سیستم هزینه‌یابی مناسب جهت اطلاع از هزینه‌های آموزش ضروری است. پژوهش حاضر با هدف محاسبه هزینه تمام شده خدمات آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی کرمان به روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت است.
روش‌ها: در این مطالعه کلیه هزینه‌های دانشکده در سال تحصیلی 1393-1394 و بر مبنای تفکیک فصول هزینه محاسبه و در سه گروه فعالیت آموزشی، اداری، مالی و پشتیبانی طبقه‌بندی شد و در نهایت هزینه تمام شده هر دانشجو بر اساس تعداد دانشجو، مقطع و رشته تحصیلی و با استفاده از روش‌های آماری تحلیلی و به روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت محاسبه گردید.
نتایج: بیش‌ترین سهم هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های فصل اول یا همان هزینه‌های پرسنلی بود و هزینه تمام شده آموزش دانشجو در دو روش سنتی و بر مبنای فعالیت کاملاً متفاوت بود. در روش هزینه‌یابی سنتی، قیمت تمام شده یک دانشجو 350/469/159 ریال به دست آمد که هر سه مقطع تحصیلی را شامل می‌شود در حالی که در روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت و با توجه به ریز شدن فعالیت‌ها، قیمت تمام شده یک دانشجو تنها در مقطع دکتری تخصصی 395/445/768 ریال محاسبه گردید.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت با تکیه بر فصول هزینه‌ای و محاسبه تمام فعالیت‌های انجام شده، در محاسبه هزینه تمام شده آموزش دانشجویان مفید است و می‌تواند به تصمیمات سیاست‌گذاران نظام سلامت در جهت تخصیص بودجه و تقسیم منابع کمک شایانی نماید.
متن کامل [PDF 354 kb]   (844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1397/7/21 | پذیرش: 1398/3/8 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education