[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 403-409 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی ابزارهای ارزیابی آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی
علی حمزه زاده ، سعیده غفاری فر ، ابولقاسم امینی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، ghaffarifars@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (147 مشاهده)
مقدمه: آموزش طب سرپایی از مهمترین بخش‌های آموزش بالینی در دوره پزشکی است. عدم برخورداری از ابزار مناسب و استاندارد برای ارزیابی وضعیت آموزش سرپایی یکی از موانع عمده در جهت انجام مطالعات ارزیابی آموزش سرپایی است. لذا این مطالعه با هدف طراحی ابزارهای ارزیابی آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی دوره کارآموزی و کارورزی در درمانگاه‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا گردید.
روش‌ها: این مطالعه از نوع مطالعه توسعه‌ای و روان‌سنجی بود. منابع کسب اطلاعات مورد استفاده شامل منابع معتبر آموزش پزشکی، کوریکولوم آموزشی دوره پزشکی عمومی، مطالعات قبلی صورت گرفته بود. برای استانداردسازی و محاسبه پایایی و روایی به ترتیب از ضریب آلفای کرونباخ، از روش دلفی ونظرخواهی از متخصصین موضوع استفاده گردید.
نتایج: ابزارهای طراحی شده شامل دو پرسشنامه ارزیابی وضعیت آموزش از دیدگاه دانشجویان (پایایی 89/0 و روایی 85/0) و اعضای هیأت‌علمی (پایایی 9/0 و روایی 85/0)، یک پرسشنامه ارزیابی رضایت بیماران (پایایی 9/0 و روایی 80/0) و یک چک‌لیست ارزیابی مشاهدهای درمانگاه آموزشی (پایایی 95/0 و روایی 82/0) بود.
نتیجه‌گیری: ابزارحاصل از این مطالعه در مقایسه با ابزار مطالعات صورت گرفته در گذشته به طور هم‌زمان وضعیت آموزش سرپایی را از دیدگاه هر سه عنصر دخیل، شامل آموزش دهنده، فراگیر و بیمار مورد ارزیابی قرار می‌دهد که حائز اهمیت است. ارزیابی درمانگاه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی با ابزارهای حاصل از این مطالعه در آینده می‌تواند ضمن ارائه تصویری روشن از وضعیت موجود، امکان دستیابی به اطلاعات قابل مقایسه بین مراکز آموزشی را فراهم سازد.
واژه‌های کلیدی: آموزش سرپایی، ابزار سنجش، درمانگاه‌های آموزشی، دانشگاه‌ علوم پزشکی.
متن کامل [PDF 233 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۶
پرسشنامه مطالعه [PDF 225 KB]  (17 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamzezadeh A, Ghaffarifar S, Amini A. Designing Information Acquisition Tools for Assessing the Status of Outpatient Training for Medical Students . Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :403-409
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4799-fa.html

حمزه زاده علی، غفاری فر سعیده، امینی ابولقاسم. طراحی ابزارهای ارزیابی آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :403-409

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4799-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030