XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahidi S, Vafamehr V, Dadgostarnia M. Comparison of the scores in essay part and MCQ part of renal pathophysiology exam and surveying students’ views about the effect of such exams on their study. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :552-560
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4712-fa.html
شهیدی شهرزاد، وفامهر وجیهه، دادگسترنیا محمد. مقایسه نمرات آزمون تشریحی و چندگزینه‌ای درس بیماری‌های کلیه و بررسی نقطه نظرات دانشجویان پزشکی در خصوص تأثیرآزمون‌ها بر مطالعه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :552-560

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4712-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، vafamehr.v@gmail.com
چکیده:   (3378 مشاهده)
مقدمه: برای بهره مندی از منافع آزمون‌های تشریحی، باید مطمئن شد که می‌توان براساس نمرات این آزمون‌ها، قضاوت پایایی درباره دانشجویان داشت. این مطالعه با هدف بررسی همبستگی نمرات بخش‌های تشریحی و چندگزینه‌ای آزمون پایانی درس پاتوفیزیولوژی کلیه و نقطه نظرات دانشجویان درباره تأثیر نوع آزمون بر مطالعه آنها انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی همبستگی، از پاییز 94 تا زمستان 95 در دانشکده پزشکی اصفهان انجام گرفت. 455 دانشجو در 3 دوره، طی ارزشیابی پایانی درس پاتوفیزیولوژی کلیه، در آزمونی با 36 سؤال چندگزینه‌ای و10 سؤال تشریحی شرکت کردند. آزمون چندگزینه‌ای با نرم افزار OPSCAN تصحیح شد. همبستگی نمرات آزمون چندگزینه‌ای و تشریحی از طریقBivariate Correlation و مقایسه میانگین نمرات تشریحی و چهارگزینه‌ای با تی زوج صورت پذیرفت. نقطه نظرات دانشجویان نسبت به این نوع ارزشیابی و تأثیر آن بر نوع مطالعه آنها توسط پرسشنامه با مقیاس لیکرت، بررسی شد.
نتایج: ارتباط قوی و مثبت بین نمرات بخش چندگزینه‌ای و تشریحی 3 دوره وجود داشت؛ گروه اول با تعداد 151 نفر (0005/0, p< 631/0r=)، گروه دوم با تعداد 136 نفر (0005/0, p< 710/0r=) و گروه سوم با تعداد 168 نفر (0005/0, p< 716/0r=). بیش از 50% دانشجویان معتقد بودند زمانی که صرف مطالعه‌ی این درس نموده‌اند بیش‌تر از زمان صرف شده در دروس دیگری که آزمون آنها صرفاً به صورت چندگزینه‌ای برگزار ‌شده، بوده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی بالا و مثبت نمرات بخش تشریحی با بخش چندگزینه‌ای آزمون، می‌توان در کنار آزمون چندگزینه‌ای از آزمون تشریحی نیز برای ارزیابی میزان یادگیری دانشجو در درس پاتوفیزیولوژی کلیه و همچنین افزایش انگیزه‌ی دانشجویان برای مطالعه عمیق‌تر استفاده نمود.
متن کامل [PDF 236 kb]   (651 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1397/3/8 | پذیرش: 1397/3/8 | انتشار: 1397/3/8 | انتشار الکترونیک: 1397/3/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education