[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 126-135 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفه‌ای آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
محمد اکبری بورنگ ، محمد علی پور، مریم دلاور
دانشگاه بیرجند ، akbaryborng2003@birjand.ac.ir
چکیده:   (255 مشاهده)
مقدمه: اخلاق حرفه‌ای به ‌عنوان یک ضرورت در حرفه‌ی پزشکی مطرح است و این موضوع می‌تواند در قالب ارتباط اساتید با سایر افراد برای دانشجویان شکل‌گیری و درون‌سازی شود. یکی از تعاملات مهم اساتید، ارتباط با بیمار است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفه‌ای آنان در دانشگاه علوم پزشکی انجام شد.
روش‌ها:  در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1396 بودند که با استناد به جدول مورگان و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای-تصادفی (بر اساس مقطع تحصیلی)، نمونه‌ای به حجم 151 نفر مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی، آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
نتایج: ارتباط اساتید با بیمار می‌تواند پیش‌بینی کننده اخـلاق حرفه‌ای دانشجویان در مؤلفه‌های آموزش و پژوهش (01/0p< , 09/0R2=) و ارتباط با همکار (01/0p< , 04/0R2=) باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به این که ارتباط اساتید با بیمار بر رشد اخلاق حرفه‌ای دانشجویان پزشکی تأثیرگذار است و از طرفی تعاملات اساتید با سایر افراد یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در رشد اخلاق حرفه‌ای دانشجویان است، بنابراین برنامه‌ریزی جهت بهبود ارتباط اساتید با بیمار از طریق برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی بسیار ضروری می‌نماید.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، مهارت‌های ارتباطی، بیمار، دانشجویان پزشکی، اساتید
متن کامل [PDF 628 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
پرسشنامه مطالعه [PDF 66 KB]  (26 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbary Borng M, Alipour M, Delavar M. The Effect of Students' Perceptions on Relationship between Professors and Patients on Their Professional Ethics in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :126-135
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4657-fa.html

اکبری بورنگ محمد، علی پور محمد، دلاور مریم. تأثیر ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفه‌ای آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :126-135

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4657-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977