[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 494-503 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل محدود‌کننده و تسهیل‌گرهای اثربخشی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
پروانه اباذری، محبوبه نم نباتی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، namnabat@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (1066 مشاهده)
مقدمه: چالش‌های آموزش بالینی در مطالعات متعددی از منظر دانشجویان پرستاری توصیف و تبیین شده است، اما کم‌تر مطالعه‌ای به تبیین عمیق این عوامل در بین اساتید پرستاری و مدیران پرستاری مراکز آموزشی درمانی پرداخته است. هدف از این مطالعه، توصیف و تبیین تجارب اساتید بالینی و مدیران پرستاری از عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی آموزش بالینی است.
روش‌ها: مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی مرسوم انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل 18 نفر از اعضای هیأت‌علمی و مربیان بالینی و مدیران پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند. نمونه‌گیری به صورت مبتنی بر هدف تا رسیدن به اشباع داده‌ها انجام شد. روش گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌های فردی نیمه ساختار یافته و یادداشت‌های عرصه بود. تمام مصاحبه‌ها ضبط، دست نویس و به صورت خط به خط تحلیل گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با شیوه تحلیل محتوای مرسوم انجام شد.
نتایج: تحلیل کیفی داده‌ها منجر به ظهور دو طبقه اصلی تسهیل‌گر و محدود‌کننده اثربخشی آموزش بالینی شد. طبقه محدود‌کننده اثربخشی آموزش بالینی در برگیرنده چهار زیر طبقه فضای فیزیکی و روانی بخش‌های آموزشی، تراکم دانشجو، نبود رویکرد تیمی در مراقبت و آموزش و الگوهای نقش نامناسب بود و طبقه درون داده­های تسهیل‌گر آموزش بالینی شامل دو زیر طبقه مربیان مجرب و مدبر و پرستاران بالینی با صلاحیت بود.
نتیجه‌گیری: چالش‌های مربوط به اثربخشی آموزش بالینی پرستاری دغدغه مشترک دانشجویان، پرستاران، و اساتید پرستاری است. بنابراین رفع چالش‌های آموزش بالینی پرستاری با توجه به ماهیت مشکلات، هم‌فکری و مشارکت دانشکده‌های پرستاری و معاونت‌های درمان و آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی را می طلبد.
واژه‌های کلیدی: مطالعه کیفی، مربیان پرستاری، آموزش بالینی، محیط بالینی
متن کامل [PDF 218 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abazari P, Namnabati M. Restrictive and Facilitating Factors of Nursing Students` Clinical Education Effectiveness. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :494-503
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4628-fa.html

اباذری پروانه، نم نباتی محبوبه. عوامل محدود‌کننده و تسهیل‌گرهای اثربخشی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :494-503

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4628-fa.html



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937