[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 506-517 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید اتاق عمل از برنامه آموزشی کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل: یک مطالعه کیفی
سلیمان احمدی ، لیلا ساداتی ، زهرا طیبی
دانشگاه علوم پزشکی البرز ، l.sadati70@gmail.com
چکیده:   (773 مشاهده)
مقدمه: یکی از اصول اساسی فرایند آموزش، بازنگری ادواری برنامه‌های درسی در هر رشته علمی و هر مقطع تحصیلی است. در برنامه درسی مقطع کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل، دانشجویان به دلیل داشتن تجربه کاری قبلی، با مشکل تکرار برخی از دروس مواجه می‌شوند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تجارب دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید گروه اتاق عمل از برنامه آموزشی کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوای در سال 95-96 انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از نمونه‌گیری هدف‌مند استفاده شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختارمند در طی 13 مصاحبه، جمع‌آوری شد. سپس مصاحبه‌های ضبط و پیاده شد و به روش آنالیز محتوی و با کمک نرم‌افزار MaxQDA2 تحلیل شد.
نتایج: داده‌ها در 3 طبقه اصلی «ساختار نامتناسب برنامه درسی» با زیر طبقات سامان‌دهی نامناسب محتوای آموزش، روش تدریس و کارآموزی غیر مؤثر، «بازدارنده‌ها» با زیر طبقات اشتغال هم‌زمان با تحصیل، مدیریت خانواده، رفت و آمد طاقت‌فرسا و «عوامل انگیزشی» با زیر طبقات رشد مالی، ارتقای شغلی و هویت اجتماعی دسته‌بندی شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه به نظر می‌رسد باید در ساختار و اجرای برنامه آموزشی دانشجویان ناپیوسته اتاق عمل اصلاحاتی انجام شود که متناسب با نیاز آنان باشد.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، بازنگری برنامه، اتاق عمل، کارشناسی ناپیوسته
متن کامل [PDF 237 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmady S, Sadati L, Taiebi Z. Operating Room Students, Graduates and Faculty Members’ Experiences of the Curriculum of Operating Room Noncontinuous Undergraduate Program: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :506-517
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4608-fa.html

احمدی سلیمان، ساداتی لیلا، طیبی زهرا. تجارب دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید اتاق عمل از برنامه آموزشی کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :506-517

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4608-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937