[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 446-457 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
مهراندخت نکاوند ، پریوش جعفری ، حمید رضا آراسته
واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، pjaafari@yahoo.com
چکیده:   (1101 مشاهده)
مقدمه: توجه به انگیزه و پیشرفت دانشجویان از نظر علمی و فرهنگی حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین متغیرهای اشتیاق تحصیلی و عوامل مؤثر فردی و دانشگاهی و در نتیجه ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه در دو بخش کیفی- کمی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شد. تعداد 364 نفر به روش نمونه‌گیری ترکیبی انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه و در بخش کمی از طریق پرسشنامه روا و پایا جمع­آوری گردید. تحلیل داده‌های کیفی از طریق کد‌گذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی، در بخش آمار توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس، و در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های t تک نمونه‌‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب رگرسیون، تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار لیزرل استفاده گردید.
نتایج: میانگین اشتیاق تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی 47/3 (از مجموع 5 نمره) با انحراف معیار47/0و از حد متوسط بالاتر بود. بین عوامل فردی با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی‌ مثبت (58/0) و معناداری در سطح 01/0 وجود داشت، همچنین بین عوامل دانشگاهی با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی‌ مثبت (40/0) و معناداری در سطح 01/0 وجود داشت. نتایج بخش ساختاری مدل ارتقای اشتیاق تحصیلی نشان داد، عوامل فردی با ضریب 79/0و عوامل دانشگاهی با ضریب 23/0 در ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار هستند، این دو عامل 84% واریانس اشتیاق تحصیلی را تبیین می‌کند.
نتیجه‌گیری: با تقویت عوامل فردی و عوامل دانشگاهی می‌توان اشتیاق تحصیلی را در دانشجویان علوم پزشکی ارتقا بخشید.
واژه‌های کلیدی: اشتیاق تحصیلی، عوامل اثرگذار بر اشتیاق تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 383 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۶
پرسشنامه مطالعه [PDF 510 KB]  (192 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nekavand M, Jaafari P, Arasteh H. A Model for Promoting Academic Engagement in Medical Sciences Students. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :446-457
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4582-fa.html

نکاوند مهراندخت، جعفری پریوش، آراسته حمید رضا. ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :446-457

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4582-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937