[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 109-116 برگشت به فهرست نسخه ها
تعریف تحلیلی مفهوم "صلاحیت"
شهرام یزدانی، سمیه اکبری فارمد* ، آرزو فرج پور
دکتری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران ، somayeh.akbari@sbmu.ac.ir
چکیده:   (102 مشاهده)
مقدمه: امروزه آموزش مبتنی بر صلاحیت بسیار مورد توجه صاحب‌نظران حوزه آموزش پزشکی قرار گرفته و بسیاری از برنامه‌های درسی بر این اساس متحول شده است. علی‌رغم اهمیت موضوع و استفاده بسیار از این واژه در متون آموزشی، اتفاق نظری در مورد تعریف عملی و تئوریک آن وجود ندارد لذا با توجه به عدم شفافیت مفهوم و اینکه تمایز مشخصی بین این مفهوم و مفاهیم مشابه و مجاور آن وجود ندارد، این مطالعه با هدف ارائه تعریف تحلیلی " صلاحیت " با روش مک کنا انجام گرفت.
روش‌ها: این تحلیل مفهوم با اجرای نه مرحله رویکرد مک کنا انجام شد. پس از انجام جستجوی وسیع در پایگاه‌های داده علمی با استراتژی‌های از پیش تعیین شده تعداد 52 سند مورد مطالعه قرار گرفت و ویژگی‌های تعریفی مفهوم استخراج و تعریف تحلیلیارائه شد.
نتایج: بر اساس مرور متون چهار حوزه مفهومی شامل اهداف صلاحیت، اجزا صلاحیت، خصوصیات صلاحیت و توسعه صلاحیت استخراج شد. مورد الگو، مورد مخالف، مورد حد واسط و مورد جعلی ارائه شد. پیشایندها و پسایندهای مفهوم و معیارهای تجربی نیز تعیین گردید.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های مطالعه، تعریف صلاحیت عبارت است از توانایی انجام فعالیتی که از مجموع دانش(دانش کاربردی کدگذاری شده و دانش ضمنی مبتنی بر تجربه)، مهارت(فنی و شناختی) و توانایی ادراکی تشکیل شده است، این توانایی عادتی، پایدار، وابسته به وظیفه، قابل مشاهده و اندازه‌گیری، مستقل، مبتنی بر دانش و وابسته به زمینه است و جزء اصلی شغل محسوب می‌گردد، تبیین صلاحیت‌ها منجر به تعیین معیارهای عملکرد عالی می‌شود، چهارچوبی برای آموزش مبتنی بر عملکرد شغلی آتی را تشکیل می‌دهد و مبنای ارائه گواهی صلاحیت و تقویتپاسخ‌گویی اجتماعی قرار می‌گیرد. صلاحیت‌ها از طریق تدریس و کارآموزی تحت نظارت و همچنین تجربه واقعی همراه با بازاندیشی توسعه می‌یابند.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت، آموزش مبتنی بر صلاحیت، تحلیل مفهوم.
متن کامل [PDF 524 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S. Analytical definition of the concept of "competency" through McKenna approach. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :109-116
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4524-fa.html

یزدانی شهرام، اکبری فارمد سمیه، فرج پور آرزو. تعریف تحلیلی مفهوم "صلاحیت". مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :109-116

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4524-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742