[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 243-256 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر غیبت از کلاس درس از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
عظیم میرزازاده ، مهدی امینیان، مریم علیزاده ، عرفان صاحبالزمانی، شیما سبزی علی آبادی
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، alizade.aban@gmail.com
چکیده:   (505 مشاهده)
مقدمه: یکی از چالش‌هایی که امروزه در آموزش پزشکی مورد توجه قرار دارد، عدم حضور دانشجویان در کلاس‌های درس است. این مطالعه به‌ منظور تعیین عوامل مؤثر بر غیبت از کلاس دانشجویان از دیدگاه اساتید و دانشجویان و مقایسه دیدگاه آنان در رابطه با تأثیر شرکت در کلاس بر پیشرفت تحصیلی، انگیزه اساتید و شرکت در کلاس به‌ عنوان یک معیار تعهد حرفه‌ای انجام گردید.
روش‌ها: مطالعه حاضر به‌ صورت ترکیبی، در سال 1394 تا 1396 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی علوم پایه دانشکده پزشکی در زمان انجام مطالعه بودند. روش نمونه‌گیری در مرحله تدوین ابزار به‌ صورت هدف‌مند و در مرحله بررسی نظرات به‌ صورت در دسترس بود.  در این مطالعه از دو ابزار محقق ساخته پس از تأیید روایی و پایایی استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل استفاده شد.
نتایج: از نظر دانشجویان و اعضای هیأت علمی، مهم‌ترین عامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس، تسلط علمی بالای استاد و تبحر وی در محتوا و همچنین قدرت بیان استاد بود. بین نظرات دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی در خصوص تأثیر حضور در کلاس درس بر پیشرفت تحصیلی (34/2-=, t02/0p=) و انگیزه اعضای هیأت علمی، تفاوت معنادار وجود داشت (5/7-=, t 001/0p=). ازنظر اعضای هیأت‌علمی حضور در کلاس درس معیاری برای تعهد حرفه‌ای دانشجویان است؛ اما دانشجویان با این معیار کم‌تر موافق بودند (21/6-=,t 001/0p=).
نتیجه‌گیری: مهم‌ترین عامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس، تسلط علمی بالای استاد، تبحر وی در محتوا و قدرت بیان استاد بود. به نظر می‌رسد که برای افزایش میزان حضور دانشجویان در کلاس درس باید بیش‌ازپیش به نحوه جذب اعضای هیأت‌علمی و توانمندسازی آن‌ها در امر آموزش توجه نمود.
واژه‌های کلیدی: حضور در کلاس درس، پیشرفت تحصیلی، انگیزه تدریس، تعهد حرفه‌ای، غیبت از کلاس درس.
متن کامل [PDF 383 kb]   (93 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۶
پرسشنامه مطالعه [PDF 310 KB]  (100 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzazadeh A, Aminian M, Alizadeh M, Sahebozamani E, Sabzi Aliabadi S. Factors Affecting Class Absenteeism: Perspective of Medical Students and Faculty Members at Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :243-256
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4507-fa.html

میرزازاده عظیم، امینیان مهدی، علیزاده مریم، صاحبالزمانی عرفان، سبزی علی آبادی شیما. عوامل مؤثر بر غیبت از کلاس درس از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :243-256

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4507-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792