XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khorzoughi A T, Avizhgan M, Meidani M. Major Clinical Training Fields from the Perspective of Medical Students at Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :164-175
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4463-fa.html
طالبی علی، آویژگان مریم، میدانی محسن. عرصه‌های آموزش بالینی گروه‌های بزرگ از دیدگاه کارآموزان پزشکی عمومی دانشکده‌ی پزشکی اصفهان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :164-175

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4463-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، avizhgan@yahoo.com
چکیده:   (185761 مشاهده)
مقدمه: برای هر دانشجوی پزشکی در دوره کارآموزی، آموزش بر بالین بیمار نقشی محوری ایفا می‌کند که می‌تواند میان دانسته‌های تئوری و مهارت بالینی وی پیوند بزند. هر سیستم آموزش کارآمد نیازمند ارزیابی مکرر است و آموزش پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مطالعه  با هدف بررسی عرصه‌های آموزش بالینی گروه‌های بزرگ از نظر کارآموزان پزشکی عمومی دانشکده‌ی پزشکی اصفهان انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی عرصه‌های آموزش بالینی (راند آموزشی و آموزش سرپایی) گروه‌های جراحی، داخلی، زنان و زایمان و اطفال بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر کارآموزان در نیم سال نخست سال تحصیلی ۹۵-۹۴ مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش در ۶۱ گروه کارآموزی به صورت سرشماری شامل ۲۱ گروه کارآموزی داخلی، ۲۰ گروه کارآموزی جراحی، ۷ گروه کارآموزی زنان و زایمان و ۱۳ گروه کارآموزی اطفال در هفته نخست دوره انجام گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات از دفترچه پایش بالینی شامل تعداد دانشجویان شرکت‌کننده، ساعات حضور دانشجو، ساعات آموزش دانشجو توسط اساتید، تعداد بیمار ویزیت شده در هر روز، به مدت یک هفته به تفکیک عرصه‌های آموزشی استفاده شد. در انتها اطلاعات جمع‌آوری شده با نرم‌افزار Excell به صورت میانگین و انحراف معیار محاسبه و گزارش شد.
نتایج: کارآموزان به طور میانگین روزانه در عرصه‌های آموزش بالینی (راند آموزشی و آموزش سرپایی) داخلی ۵۳/۰±۵/۲ساعت، جراحی ۳۲/۰±۷۵/۲ساعت، زنان و زایمان ۳/۰±۰۴/۲ ساعت و اطفال ۲۴/۰±۱۷/۲ساعت در بخش‌ها و ۲۵/۰±۷۵/۲ ساعت در درمانگاه‌ها تحت آموزش اساتید قرار دارند. کارآموزان به طور میانگین روزانه در عرصه‌های آموزش بالینی بستری و سرپایی داخلی ۵۵/۱±۵۴/۵ بیمار، جراحی ۲۵/۱±۲۵/۸ بیمار، زنان و زایمان ۶/۰±۳ بیمار بستری و ۰۲/۵±۲/۲۲ بیمار سرپایی و اطفال تعداد ۰۲/۱±۷/۵ بیمار بستری و ۱۴/۵±۹/۱۵ بیمار سرپایی را ویزیت می‌کنند.
نتیجه‌گیری: اطلاعات به دست آمده از میانگین تعداد کارآموزان، کارورزان، دستیاران، تعداد بیمار ویزیت شده در هر روز، تعداد ساعات حضور کارآموزان در بخش و آموزش توسط استاد می‌توان تصویری واقع بینانه از شرایط عرصه‌های آموزشی را به تصویر بکشدو به
 برنامه­ریزان آموزش کارآموزان کمک  نماید.
متن کامل [PDF 297 kb]   (907 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1396/4/17 | پذیرش: 1396/6/12 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education