XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabet A, Yadolahi Khales H, Razeghi S. Effects of the Dimensions of Job Characteristics Model on Creating and Developing Job Motivation in Faculty Members. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :145-155
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4455-fa.html
ثابت عباس، یدالهی خالص حسین، رازقی سعید. تحلیل تأثیر ابعاد مدل ویژگی‌های شغلی در ایجاد و توسعه انگیزش شغلی اعضای هیأت‌علمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :145-155

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4455-fa.html


واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی ، razeghi.saeed@yahoo.com
چکیده:   (3659 مشاهده)
مقدمه: شناخت عوامل مؤثر در ایجاد و افزایش انگیزه شغلی اعضای هیأت‌علمی در جهت انجام فعالیت‌های آموزش و پژوهشی بسیار مفید است. این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر نقش مدل ویژگی‌های شغلی‌هاکمن و اولدهام در ایجاد و توسعه انگیزش شغلی اعضای هیأت‌علمی انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری متشکل از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیرازبود که از این میان 140نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از دو پرسشنامه بسته و استاندارد بود. امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت ۵گزینه‌ای بود. داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار (lisrel8. 5) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که اهمیت وظیفه، هویت وظیفه، تنوع وظایف، استقلال شغلی و بازخورد شغلی دارای تأثیر مستقیم و معنادار بر انگیزش شغلی اعضای هیأت‌علمی دارد. در این میان بعد استقلال شغلی با ضریب مسیر 51/0 بیش‌ترین تأثیر را بر انگیزش شغلی دارد و هویت وظیفه با ضریب مسیر 19/0 کم‌ترین تأثیر را دارا هستند.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأیید فرضیه‌های موجود در این مطالعه، الگوی مفهومی پژوهش حاضر مدل مناسبی برای ایجاد و توسعه انگیزش شغلی در بین اعضای هیأت‌علمی است. مدیران دانشگاه علوم پزشکی با اتکا به این یافته‌ها، می‌توانند در جهت افزایش انگیزش شغلی اعضای هیأت‌علمی تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند.
متن کامل [PDF 254 kb]   (1075 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1396/4/10 | پذیرش: 1396/8/6 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education