[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 134-144 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه درسی زبان تخصصی دانشکده پزشکی از دیدگاه دانشجویان و اساتید
رضا ترابی ، احمد معین زاده ، داریوش نژادانصاری
دانشگاه اصفهان ، amoinzad@hotmail.com
چکیده:   (481 مشاهده)


مقدمه: فرآیند تدریس و یادگیری طی دهه‌های اخیر تحت تأثیر تغییر و تحولات زیادی قرار گرفته است. این مطالعه با هدف ارزیابی برنامه درسی زبان تخصصی پزشکی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از دیدگاه دانشجویان و اساتیدانجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی600 دانشجوی پزشکی سال سوم و هفتم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال دوم سال تحصیلی95-94 و 6 نفر از اساتید زبان تخصصی پزشکیبه صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌هاپرسشنامه‌ محقق‌ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، آزمون‌های تییک طرفه و دو طرفه و آزمون میانه، تحلیل شد.
نتایج: در نهایت380 پرسشنامه دانشجویانتجزیه و تحلیل شد.شرکت‌کنندگان از مطالب تدریس شده‌ی زبان تخصصی پزشکی رضایت نداشتند و تعداد واحدهای درسی پیشنهاد شده راکافی نمی‌دانستند. همچنین توالیترم‌هایی که واحدهای زبان تخصصی ارائه می‌شوند را مناسب نمی‌دانستند. آنها همچنین معتقد بودند واحدهای زبان تخصصی پزشکی با توجه به آشنایی دانشجویان با طب بالینی(ICM) طراحی شودو مطالب آموزشی به روزرسانی شوند. همچنین، اظهار داشتند که در هر واحد درسی، باید اصطلاحات پزشکی به همراه مطالعات موردی گنجانده شوند.آنها همچنین معتقد بودند آزمون پایان ترم به تنهایی ارزشیابی مناسبی برای توانایی دانشجویان نیست و آزمون‌های متعدد را ترجیح می‌دادند.  استادان ودانشجویان معتقد بودند که اساتید زبان نسبت به اساتید رشته پزشکی مهارت بیش‌تری در تدریس واحدهای زبان تخصصی پزشکی دارند.
نتیجه‌گیری: کتاب‌های زبان تخصصی پزشکی نیاز به تغییر از نظر محتوی دارند و پیشنهاد می‌شود متخصصان زبان تدریس این دروس را به عهده بگیرند.
 

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، زبان تخصصی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
متن کامل [PDF 455 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۳۰
پرسشنامه مطالعه [PDF 132 KB]  (81 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi R, Moinzadeh A, Nejadansari D. The Medicine Faculty ESP Curriculum: Perspective of Students and Faculty Members. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :134-144
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4435-fa.html

ترابی رضا، معین زاده احمد، نژادانصاری داریوش. برنامه درسی زبان تخصصی دانشکده پزشکی از دیدگاه دانشجویان و اساتید. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :134-144

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4435-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764