[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 420-427 برگشت به فهرست نسخه ها
مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
عبدالحسین شکورنیا، مریم اسلمی
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (1416 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی یکی از اهداف مهم آموزش و از معیارهای اعتباربخشی مراکز آموزشی است که سازمان‌ جهانی آموزش پزشکی (WFME) بر اهمیت آن در آموزش پزشکی تأکید دارد. این مطالعه با هدف تعیین مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام پذیرفت.
روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی-مقطعی 181 دانشجوی پزشکی مقطع علوم پایه با نمونه‌گیری در دسترس بررسی شد. مهارت تفکر انتقادی دانشجویان با استفاده از فرم ب پرسشنامه کالیفرنیای (CCTST) مشتمل بر 34 سؤال مورد ارزیابی قرار گرفت. حد متوسط میانگین تعیین شده 89/15 می باشد. نمرات کمتر از حد متوسط بیانگر مهارت‌ تفکر انتقادی ضعیف و نمرات بالاتر از آن بیانگر مهارت‌ تفکر انتقادی قوی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره تفکر انتقادی دانشجویان 98/2±53/ 7 بود یعنی کم‌تر از 50 درصد نمره کل (در مقایسه با میانگین حد متوسط 89/15). تفاوت معناداری در تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی با توجه به جنس، سن و عملکرد تحصیلی مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی پایین‌تر از حد متوسط و در مجموع ضعیف است. با توجه به اهمیت استفاده از تفکر انتقادی در تصمیم‌گیری‌های بالینی، انتظار می‌رود اساتید دانشگاه توجه بیش‌تری در پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی نشان دهند.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان پزشکی، آموزش، آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا
متن کامل [PDF 212 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
پرسشنامه مطالعه [PDF 120 KB]  (162 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Aslami M. Critical Thinking Skills of Medical Students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :420-427
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4390-fa.html

شکورنیا عبدالحسین، اسلمی مریم. مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :420-427

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4390-fa.html



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937