XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Aslami M. Critical Thinking Skills of Medical Students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :420-427
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4390-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، اسلمی مریم. مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :420-427

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4390-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (3612 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی یکی از اهداف مهم آموزش و از معیارهای اعتباربخشی مراکز آموزشی است که سازمان‌ جهانی آموزش پزشکی (WFME) بر اهمیت آن در آموزش پزشکی تأکید دارد. این مطالعه با هدف تعیین مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام پذیرفت.
روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی-مقطعی 181 دانشجوی پزشکی مقطع علوم پایه با نمونه‌گیری در دسترس بررسی شد. مهارت تفکر انتقادی دانشجویان با استفاده از فرم ب پرسشنامه کالیفرنیای (CCTST) مشتمل بر 34 سؤال مورد ارزیابی قرار گرفت. حد متوسط میانگین تعیین شده 89/15 می باشد. نمرات کمتر از حد متوسط بیانگر مهارت‌ تفکر انتقادی ضعیف و نمرات بالاتر از آن بیانگر مهارت‌ تفکر انتقادی قوی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره تفکر انتقادی دانشجویان 98/2±53/ 7 بود یعنی کم‌تر از 50 درصد نمره کل (در مقایسه با میانگین حد متوسط 89/15). تفاوت معناداری در تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی با توجه به جنس، سن و عملکرد تحصیلی مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی پایین‌تر از حد متوسط و در مجموع ضعیف است. با توجه به اهمیت استفاده از تفکر انتقادی در تصمیم‌گیری‌های بالینی، انتظار می‌رود اساتید دانشگاه توجه بیش‌تری در پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی نشان دهند.

متن کامل [PDF 212 kb]   (820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1396/1/14 | پذیرش: 1396/5/14 | انتشار: 1396/11/11 | انتشار الکترونیک: 1396/11/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education