Bakhteyari T, Arian Hamedani S, Enayati T, Roozbehi A. Identifying the Factors Affecting the Development of Intellectual Capital Among Faculty Members of Macro-region 5 Medical Universities in Iran. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :441-450
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4374-fa.html
بختیاری تهمینه، صفاریان همدانی سعید، عنایتی ترانه، روزبهی امرالله. شناسایی عوامل مؤثر بر رشد سرمایه فکری اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17
() :441-450
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4374-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، ساری ، snhrm3000@gmail.com
چکیده: (2994 مشاهده)
مقدمه: توسعه سرمایههای فکری و دانشی، راهبردی است که اثرات مهمی بر رفتار و عملکرد دانشگاهها میگذارد. هدف از انجام این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر رشد سرمایه فکری اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی قطب پنج کشور بود.
روشها: این پژوهش کمی توصیفی در سال تحصیلی 1394-1393 در قطب پنج کشور انجام گردید. جامعه آماری مورد مطالعه، تمام اعضای هیأتعلمی استادیار به بالا در منطقه پنج کشور شامل دانشگاههای علوم پزشکی استانهای فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 260 نفر به دست آمد. با استفاده از روش نمونهگیری نسبتی، نمونهگیری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط 10 نفر از متخصصین آموزش و مدیریت تأیید شد وپایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری بوسیله نرمافزار Amos تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در مجموع240 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. در بعد عوامل سازمانی مؤلفه ادراک حمایت سازمانی با بار عاملی 83/0و در بعد عوامل انسانی، حرفهمندی با بار عاملی 68/0 دارای بیشترین تأثیر بر رشد سرمایه فکری اعضای هیأتعلمی قطب پنج بودند.
نتیجهگیری: با توجه به این که ادراک حمایت سازمانی و حرفهمندی بیشترین تأثیر را بر رشد سرمایه فکری اعضای هیأتعلمی قطب پنج کشور دارد پیشنهاد میگردد جهت ارتقای سرمایه فکری دانشگاهها، حمایت سازمانی افزایش و توجه به حرفهمندی بیشتر گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1396/4/17 | انتشار: 1396/11/24 | انتشار الکترونیک: 1396/11/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول