[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 531-540 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی در موقعیت‌های استخدامی مختلف
محمد کهخایی، ناصر ناستی زایی، افسانه مرزیه
دانشگاه سیستان و بلوچستان ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (1231 مشاهده)
مقدمه: نشاط از یک طرف عواطف مثبت اعضای هیأت‌علمی را افزایش داده و از طرفی با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهره‌وری خواهد شد. تحقیقاتی که تاکنون در زمینه نشاط سازمانی صورت گرفته است نقش موقعیت استخدامی را نادیده گرفته است. از این رو مطالعه حاضر با هدف مقایسه نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی رسمی و پیمانی/قراردادی انجام گرفت.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 183 عضو هیأت‌علمی (121 نفر رسمی و 62 نفر پیمانی/قراردادی) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌های استاندارد: عدالت سازمانی، امنیت شغلی، معناداری شغل، علاقه به کار، مشارکت، تعامل و پرسشنامه یادگیری سازمانی استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامه‌ها از روایی محتوا و برای تعیین پایایی پرسشنامه‌ها از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی برای گروه‌های مستقل استفاده شد.
نتایج: میانگین نمرات اعضای هیأت‌علمی رسمی و پیمانی/قراردادی به ترتیب در مؤلفه‌های علاقه به کار (56/0±99/3 و 57/0±08/4، 32/0p=)، معناداری شغل (59/0±96/3 و 69/0±01/4، 75/0p=)، یادگیری سازمانی (41/0±96/3 و 33/0±01/4، 39/0p=)، مشارکت (55/0±06/4 و 52/0±09/4، 69/0p=)، تعاملات (55/0±17/4 و 48/0±25/4، 38/0p=)، امنیت شغلی (39/0±89/4 و 56/0±05/4، 001/0p=)، و عدالت سازمانی (42/0±21/4 و 67/0±91/3، 001/0p=) بود که تفاوت معناداری بین دو گروه در مؤلفه‌های امنیت شغلی و عدالت سازمانی اعضای هیأت‌علمی رسمی مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: هر چندنتایج این مطالعه نشان داد که نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی کم‌تر تحت تأثیر موقعیت‌های استخدامی است اما مدیران اداری دانشگاه‌ها می‌توانند با تسهیل در فرایند تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی/قراردادی به رسمی، ثبات شغلی و در نتیجه نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی پیمانی/قراردادی را بهبود بخشند.
واژه‌های کلیدی: نشاط سازمانی، اعضای هیأت‌علمی، موقعیت استخدامی، امنیت شغلی
متن کامل [PDF 194 kb]   (256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
پرسشنامه مطالعه [PDF 233 KB]  (145 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kahkhaie M, Nastiezaie N, Marziyeh A. A Comparative Study of Workplace Happiness among Faculty Members with Different Employment Status. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :531-540
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4329-fa.html

کهخایی محمد، ناستی زایی ناصر، مرزیه افسانه. بررسی مقایسه‌ای نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی در موقعیت‌های استخدامی مختلف. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :531-540

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4329-fa.html



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937