[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 384-391 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد علل غیبت از کلاس‌های تئوری
منصور مسجدی، خانم راضیه نشاط آور* ، لیلا معینی، عاطفه ثقه الاسلام، علی رفعتی، شاهرخ عزت زادگان
کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، rneshstavar@yahoo.com
چکیده:   (579 مشاهده)
مقدمه: غیبت دانشجویان یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزشی رو به افزایش سال‌های اخیر دانشگاه‌ها است که عواقب ناشی از آن بر بسیاری از جنبه‌های تحصیلی دانشجویان تأثیر دارد. این مطالعه، با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مربوط به غیبت از کلاس‌های تئوری از دید دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شیراز سال 1394انجام شد.
روش‌ها: دراین یک مطالعه‌ توصیفی مقطعی به روش نمونه در دسترس(سرشماری) دانشجویان علوم پایه‌ی دو نیمسال تحصیلی مهرماه و بهمن ماه ورودی 91(209 نفر )، وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه محقق‌ساخته با روایی صوری مورد تأیید متخصصان آموزشی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 8/0، استفاده شد. 26 سؤال در طیف لیکرت پنج گزینه‌ای با نمره‌گذاری از 1 تا 5 در چهار حیطه با نظر کارشناسان آموزش پزشکی تقسیم شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره حیطه­های مربوط به دیدگاه دانشجویان در مورد عدم حضور در کلاس‌های درس تئوری به ترتیب شامل مدیریت کلاس (59/0±4)، شرایط فردی حضور دانشجو در کلاس (48/0±4)، توان علمی و روش تدریس استاد (58/0±3)، شرایط زمانی و مکانی برگزاری کلاس (68/0±8/2) بود. دانشجویان با تأثیر مدیریت کلاس و مشارکت دانشجو درکلاس بر عدم حضور دانشجویان در کلاس‌ موافق بودند؛ اما با تأثیر شرایط زمانی و مکانی برگزاری کلاس بر عدم حضور دانشجویان در کلاس نظر مخالف داشتند.
نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان مدیریت کلاس و شرایط فردی دانشجو برای حضور درکلاس می‌تواند در غیبت دانشجویان پزشکی از کلاس‌های تئوری تأثیر داشته باشد. با اولویت دادن به این عوامل، به سادگی می‌توان این ضعف را برطرف کرد و نسبت به افزایش ارتباط استاد و فراگیر اقدام نمود. 

واژه‌های کلیدی: دانشجویان پزشکی، غیبت دانشجو، کلاس‌های نظری
متن کامل [PDF 490 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱
پرسشنامه مطالعه [PDF 76 KB]  (56 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masjedi M, Neshatavar R, Moeini L, Seghatoleslam A, Rafati A, Ezzatzadegan Jahromi S. Absenteeism from Theory Classes: Perspective of Medical Students. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :384-391
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4276-fa.html

مسجدی منصور، نشاط آور راضیه، معینی لیلا، ثقه الاسلام عاطفه، رفعتی علی، عزت زادگان شاهرخ. دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد علل غیبت از کلاس‌های تئوری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :384-391

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4276-fa.html



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731