[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 471-481 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی آموزشی دوره‌های توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
فروغ توکلی دستجردی، محمدرضا نیستانی، سید‌ابراهیم میرشاه جعفری، نیکو یمانی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (1255 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامه‌ریزی برای رشد اعضای هیأت‌علمی است پژوهش حاضر، با هدف شناسایی نیازهای آموزشی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم ‌پزشکی اصفهان در دوره­های توانمندسازی انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش متناسب با داده‌های مورد نیاز، از رویکردهای کمی و کیفی استفاده شد. درمرحله کیفی 10 مصاحبه با اساتید برای ساخت پرسشنامه و تحلیل پاسخ سؤالات این پژوهش، انجام شد. در بخش کمی جامعه آماری، کلیه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1395(726 نفر) بود و حجم نمونه 260 نفر برآورد شد که به روش نمونه‌گیری تصادفی–طبقه‌ای انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق مصاحبه و پرسشنامه محقق‌ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. مقیاس استفاده شده در پرسشنامه طیف پنج گزینه‌ای لیکرت بود. تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تی مستقل، همبستگی، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی LSD) انجام شد.
نتایج: در بخش کیفی پس از تحلیل کدها و بازنگری، 110 کد در 4 طبقه اصلی و 10 طبقه با تم فرعی به دست آمد. نتایج بخش کمی نشان داد اساتید در تمامی حیطه‌ها نیاز آموزشی اعلام نمودند؛ در حیطه روش‌ها و فنون تدریس، روش تدریس مبتنی بر هوش هیجانی (02/1±79/3) در حیطه ارزشیابی، ارزشیابی آنلاین (96/0±73/3) در حیطه پژوهش و مدیریت منابع‌علمی، طراحی و اجرای پژوهش‌های ثانویه (98/0±07/4) و در حیطه آشنایی با آیین‌نامه‌ها، آشنایی با مقررات اداری و آیین‌نامه‌های اعضا هیأت علمی (16/1±46/3)، دارای بیش‌ترین میانگین بود. همچنین بین مرتبه علمی اعضای هیأت‌علمی و نیازهای آموزشی در حیطه پژوهش و مدیریت منابع‌علمی و آشنایی با آیین‌نامه‌ها، تفاوت معنا‌دار (001/0p=)مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اظهار نیازآموزشی اساتید نسبت به اکثر مؤلفه‌های مورد مطالعه، پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی در این راستا اصلاح و بازنگری شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، اعضای هیأت‌علمی، نیازسنجی، توانمندسازی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 217 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
پرسشنامه مطالعه [PDF 573 KB]  (156 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli Dastjerdi F, Neyestani M, Mirshahjafari E, Yamani N. Educational Needs Assessment of Empowerment Programs for Faculty Members of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :471-481
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4251-fa.html

توکلی دستجردی فروغ، نیستانی محمدرضا، میرشاه جعفری سید‌ابراهیم، یمانی نیکو. نیازسنجی آموزشی دوره‌های توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :471-481

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4251-fa.html



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937