XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kadivar M, Seyedfatemi N, Zolfaghari M, Mehran A, Hosseinzadeh Z. The Impact of Virtual-Based Education On Nurses’ Psychological Empowerment in The Level II Neonatal Care Unit. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :102-115
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4205-fa.html
کدیور ملیحه، سیدفاطمی نعیمه سیدفاطمی، ذوالفقاری میترا، مهران عباس، حسین‌زاده زهره. تأثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران سطح دوم مراقبتی ویژه نوزادان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :102-115

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4205-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران، ، kadivarm@tums.ac.ir
چکیده:   (4459 مشاهده)

مقدمه: پرستاران بخش‌های ویژه نوزادان جهت ارائه مراقبت‌های ماهرانه و کیفی باید دانش تخصصی مورد نیاز را در طول زندگی حرفه‌ای خود کسب و حفظ کنند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان سطح ۲ انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 80 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان سطح 2 بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۴ با استفاده از روش تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. سطح توانمندی روانشناختی پرستاران با استفاده از پرسش‌نامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر (Spreitzer) در روز اول مطالعه و پس از پایان دوره اندازه‌گیری شد. در گروه تجربی محتوای آموزشی سطح دو مراقبت ویژه نوزادان تدوین گردید و بر روی سامانه نماد دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مدت دو ماه ارائه شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوج، تست دقیق فیشر، کای دو و تی مستقل صورت گرفت.

نتایج: واحدهای پژوهش از نظر تمام متغیرهای دموگرافیک به جز سابقه کار در بخش نوزادان همگن بودند. میانگین و انحراف معیار نمره توانمندی گروه شاهد و تجربی قبل از مطالعه به ترتیب ۸/۷±۵۷/۶۱ و ۳۸۶/۶±۷۴/۵۶ (از مجموع نمره84) و بعد از مطالعه به ترتیب ۵۹۵/۷±۷۱/۶۰ و ۶/۵±۶۰/۶۳ بود. نتیجه حاصل از آزمون‌های آماری تی زوج و مستقل نشان داد، بین میانگین امتیاز توانمندی روانشناختی دو گروه مطالعه پیش از مداخله (006/0p=)، گروه شاهد قبل و بعد از مداخله (001/0p)، گروه تجربی قبل و بعد از مداخله (001/0p) اختلاف آماری معناداری وجود داشت.

نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه حاکی از مؤثر بودن آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر افزایش توانمندی روانشناختی پرستاران بخش‌های ویژه نوزادان سطح ۲ است. با عنایت به مزایای آموزش فضای مجازی، به کارگیری آن در برنامه‌های آموزش مداوم پرستاران توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 343 kb]   (1257 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1395/5/9 | پذیرش: 1396/3/29 | انتشار: 1396/3/29 | انتشار الکترونیک: 1396/3/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education