[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 541-551 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش مهارت‎های تحصیلی-حرفه‌ای بر ادراک دانشجویان از محیط آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
محبوبه السادات کدخدایی، مهناز اخوان تفتی
دانشگاه الزهرا(س) ، mahbobeh_kadkhodaie@yahoo.com
چکیده:   (1167 مشاهده)
مقدمه: توانمندی دانشجویان دراستفاده درست و کارآمد از محیط آموزشی خودبه ادراک بهتر و تعامل مناسب‌تر آنها با محیط می‌انجامد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های تحصیلی-حرفه‌ای بر ادراک دانشجویان از محیط آموزشی انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی، پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. نمونه آماری آن 24 نفر از دانشجویان دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند . شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، در 7 نشست آموزش مهارت‌های تحصیلی-حرفه‌ای شرکت کردند وبرای آزمودنی‌های گروه شاهد مداخله‌ای ارائه نشد. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی داندی (DREEM) بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیرییا مانکووا) تحلیل شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات پسآزمون برای ادراک کلی دانشجویان در دو گروه آزمایش و شاهد به ترتیب 07/22±16/125 و 51/17±15/123 (ازمجموع 200نمره) (05/0>P)، در بعد ادراک از مدرسان، 78/4±75/27 و 72/4±16/24 (05/0>P)، در بعد ادراک از توانایی علمی خود، 82/3±41/25 و 50/6±50/21 (05/0>P) و در بعد ادراک از شرایط اجتماعی آموزش، 90/0±41/22 و 65/2±16/18 بود (05/0>P) و تمامی این تفاوت‌ها معنادار بود. در مورد ابعاد ادراک از یادگیری و ادراک از جو آموزشی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: بر پایه ‌یافته‌های این پژوهش با آموزش برخی مهارت‌های راهبردی به دانشجویان میتوان ادراک آنها را از محیط آموزشی بهبود بخشید تا با نگرش بهتری با تکالیف مختلف تحصیلی و حرفهای مواجه شوند.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های تحصیلی- حرفه‌ای، ادراک از محیط آموزشی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 229 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
پرسشنامه مطالعه [PDF 237 KB]  (127 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kadkhodaie M S, Akhavan Tafti M. The Effect of Academic-Professional Skills Training on Students’ Perception of the Educational Environment at Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :541-551
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4148-fa.html

کدخدایی محبوبه السادات، اخوان تفتی مهناز. تأثیرآموزش مهارت‎های تحصیلی-حرفه‌ای بر ادراک دانشجویان از محیط آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :541-551

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4148-fa.html



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937