XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadi-Miarkolaei H, Samadi-Miarkolaei H. The Ranking and Comparison of Mazandaran Province Universities in the Field of Academic Entrepreneurship. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :487-495
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4145-fa.html
صمدی میارکلائی حسین، صمدی میارکلائی حمزه. رتبه‌بندی و مقایسه دانشگاه‌های استان مازندران در زمینه‌ی کارآفرینی دانشگاهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :487-495

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4145-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، hamzeh_samadi@yahoo.com
چکیده:   (2719 مشاهده)
مقدمه: امروزه یکی از پیش شرط‌های توسعه اقتصادی پویا در کشورهای توسعه یافته، کارآفرینی دانشگاهی و توسعه آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی است. این پژوهش با هدف رتبه‌بندی و مقایسه دانشگاه‌های استان مازندران در زمینه‌ی کارآفرینی دانشگاهی انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش کاربردی توصیفی جامعه آماری پژوهش متشکل از اساتید خبره دانشگاهی و افراد خبره حاضر در مراکز رشد دانشگاه‌های استان مازندران در سال 1394 بود، که به روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه برای جمع‌آوری داده‌های به کار گرفته ‌شد. تحلیل داده‌ها نیز با تکنیک‌های تاپسیس (TOPSIS) و وزن‌دهی جمعی ساده (SAW) و استفاده از نرم‌افزار MATLAB انجام گردید.
نتایج: دانشگاه صنعتی بابل (1812/0؛ 1443/0w=) دارای بهترین امتیاز در زمینه‌ی کارآفرینی دانشگاهی بود، دانشگاه‌های علوم پزشکی ساری (1643/0؛ 1366/0w=)، و علوم پزشکی بابل (1990/0؛ 1277/0w=) نیز رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
نتیجه‌گیری: با توجه به رتبه تقریباً مناسب دانشگاه‌های علوم پزشکی در میان دانشگاه‌های استان مازندران، لازم است که دانشگاه‌های علوم پزشکی با توسعه زیرساخت‌های موردنیاز جهت توسعه دانشگاه کارآفرین، بتوانند ظرفیت‌ها و توانایی‌ها خود را برای افزایش کارکردهای جدید فراهم سازند.
متن کامل [PDF 191 kb]   (640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1395/3/8 | پذیرش: 1397/6/11 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education