XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadi Soliemani M R, Sanjari S, Dortaj F, Delavar A, Shokry H. A Model for Ranking the Quality of Educational Services in Medical Sciences Universities. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :132-144
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3945-fa.html
محمدی سلیمانی محمدرضا، سنجری شهرزاد، درتاج فریبرز، دلاور علی، شکری حسین. ارائه مدلی برای رتبه‌بندی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :132-144

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3945-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، shsa2011@yahoo.com
چکیده:   (4875 مشاهده)
مقدمه: در پژوهش‌های صورت گرفته از مدل سروکوال و تحلیل شکاف برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود ولی این روش‌ها نمی‌توانند دانشگاه‌ها را بر پایه کیفیت خدمات آموزشی رتبه‌بندی نمایند. در این راستا این پژوهش با هدف طراحی مدلی برای رتبه‌بندی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد.
روش‌ها: دراین پژوهش از ترکیب دو روش کیفی و کمی استفاده شد. جامعه آماری در برگیرنده همه کارشناسان خبره بخش ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب شرق کشور در سال 1393 ( 15 نفر) بود؛ که به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس، همه کارشناسان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند، کارشناسان میزان ارزشمندی هرکدام از معیار‏ها را در برابر معیارهای دیگر در یک پرسشنامه طراحی‌شده بر پایه مقیاس زوجی تعیین کردند و سپس داده‌ها با روش‌ای اچ پی در نرم‌افزار اکسپرت چویس 11 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: دراین پژوهش با استفاده از مدل سروکوال و روش‌ای اچ پی برای اولین بار مدلی برای رتبه‌بندی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران ارائه شد. در مدل ارائه ‌شده، معیار «هم‌خوانی برنامه‌های درسی با نیازهای بازار کار» بود، پس‌ از آن معیار «تعداد آزمون‌های برگزارشده»، «چیرگی استادان در زمینه‌های علمی و عملی کتاب‌های درسی»، «ابزارهای آموزشی مناسب» و «تجهیزات ایمنی» به ترتیب بالاترین وزن را در میان معیارها داشتند.
نتیجه‌گیری: مدل رتبه‌بندی خدمات آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند زمان و هزینه‌های برنامه‌های ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه‌ها را کاهش دهد و به کارگزاران در ارائه خدمات آموزشی با کیفیت یاری نماید. 
متن کامل [PDF 388 kb]   (1196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1394/8/25 | پذیرش: 1395/9/20 | انتشار: 1396/5/2 | انتشار الکترونیک: 1396/5/2

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education