مقدمه: مدیریت کلاس درس را مدرس برای ایجاد نظم و انگیزه، درگیر کردن فراگیران و جلب مشارکت آنها در فرایند یادگیری انجام میدهد. چنانچه مدرسی نتواند با استفاده از فنون متعدد، کلاس درس خود را مدیریت کند، فرایند تدریس او به خوبی صورت نخواهد گرفت. این مطالعه باهدف مروری بر فنون مدیریت کلاس درس انجام گرفت. روشها: در این مطالعه مقالات پایگاههای اطلاعاتی شامل SID Iranmedex, Irandoc, Magiran, Pubmed, google scholar, و Eric در بازه زمانی 1365 تا 1393با استفاده از کلید واژههای مدیریت کلاس، انضباط، انگیزش و قوانین کلاسی مورد جستجو قرارگرفت. نتایج: فنون مدیریت کلاسی در چهاردسته مدیریت محتوا و ارائه؛ مدیریت قوانین؛ مدیریت عدالت و انگیزش و مدیریت رابطهها قرار گرفت. در مدیریت محتوا از مواردی مانند فنون تدریس، چگونگی جلب توجه فراگیران، تسلط بر موضوع درسی و قدرت انتقال مفاهیم؛ در مدیریت قوانین از مواردی مانند تعیین قوانین با همراهی فراگیر، زمان تعیین قوانین، اجرای قوانین و پیامدهای تخطی از قوانین؛ در مدیریت عدالت از مواردی مانند برخورد و نگاه عادلانه و توجه به تک تک فراگیران، رعایت عدالت در ارزشیابی و نقش عدالت در موفقیت و انگیزش و در مدیریت رابطهها از مواردی مانند شناخت علایق و استعدادهای فراگیران، ارتباط مؤثر و متقابل مدرس با فراگیران در مدیریت کلاس استفاده شده بود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج مرور شده، یکی از مهمترین فنون مدیریت کلاس تعیین قوانین کلاسی با همراهی فراگیران و اجرای این قوانین در کلاس درس است. توصیه میشود اساتید در جلسه اول کلاس قوانین کلاسی را در مورد استفاده از تلفن، حضور وغیاب، مشارکت فعال، تأخیر در ورود به کلاس با همراهی فراگیران تدوین نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |