دوره 14، شماره 11 - ( 11-1393 )                   جلد 14 شماره 11 صفحات 987-972 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adel Mehraban M, Moladoust A. Evaluation of Nursing Management Internship: A Mixed Methods Study. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (11) :972-987
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3503-fa.html
عادل مهربان مرضیه، مولادوست اعظم. ارزیابی کارآموزی مدیریت پرستاری: مطالعه ترکیبی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (11) :972-987

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3503-fa.html


دکتر مرضیه عادل مهربان(استادیار)، گروه پرستاری سلامت جامعه، مدیریت و سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان، ایران.adel@nm.mui.ac.ir ، adel@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (6392 مشاهده)
مقدمه: لازمه توانمند شدن دانشجویان پرستاری در مهارت‌های بالینی از جمله، مهارت مدیریت، ایجاد فرصت کافی برای کسب و تمرین این مهارت‌ها در محیط بالین است. لذا با توجه به اهمیت موضوع و عدم وجود اطلاعات و مطالعات قبلی در این زمینه، این پژوهش با هدف ارزیابی کارآموزی مدیریت دانشجویان پرستاری به روش کمی و کیفی طراحی گردید. روش‌ها: این پژوهش به صورت ترکیبی (Mixed Methods) از نوع هم‌زمان در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 1390 در دو بخش کمّی و کیفی انجام شد. در بخش کمی اطلاعات از 80 دانشجوی پرستاری در غالب پرسشنامه ارزشیابی کارآموزی مدیریت که روایی آن قبلاً تأیید شده بود (8/0r=) جمع‌آوری شد. به طور هم‌زمان اطلاعات مربوط به نحوه انجام کارآموزی در بخش کیفی مطالعه با انجام مصاحبه با 18 دانشجوی پرستاری جمع‌آوری گردید و نتایج به روش تحلیل محتوای کیفی آنالیز گردید. نتایج: یافته‌های بخش کمی مطالعه نشان داد که دانشجویان اغلب درانجام فعالیت‌های روتین مانند نوشتن گزارش روزانه، تحویل و تحول در بخش، بسیار ماهر شده‌اند اما در فعالیت‌های خاص و غیرتکراری مانند درخواست ماهیانه وسایل مورد نیاز، مشارکت در آموزش ضمن خدمت کادر پرستاری مهارت کمی داشته‌اند. در بخش کیفی مطالعه 48 کد مفهومی استخراج شد، این تجارب در دو طبقه تجارب یادگیری و مشکلات کارآموزی طبقه‌بندی گردید. تجارب یادگیری در 5 زیرطبقه سازمان‌دهی، هماهنگی، کنترل، شناخت و برنامه‌ریزی، و ثبت و گزارش‌دهی طبقه‌بندی شد. مشکلات کارآموزی در سه بعد مشکلات مربوط به مربی، ماهیت کارآموزی و محیط کارآموزی طبقه‌بندی شد. نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که گرچه دانشجویان اغلب درانجام فعالیت‌های روتین ماهر شده‌اند، اما برخی از این فعالیت‌ها یک بار هم توسط دانشجو تجربه نشده‌است. همچنین نتایج مشخص نمود مشکلاتی در ارتباط با اجرای کارآموزی در زمینه ماهیت کارآموزی، مربی و محیط کارآموزی وجود دارد که رسیدن به اهداف کارآموزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
متن کامل [PDF 335 kb]   (2319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1393/8/26 | پذیرش: 1393/10/14 | انتشار: 1393/11/12 | انتشار الکترونیک: 1393/11/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education