دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 846-836 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareh Hoshyari Khah H, Moradbeygi K, Elhami S, Shayesteh far M, Cheraghian B, Hatefi moadab N. Impact of a Caring Behavior Educational Program Based on Human Care Theory on Nursing Students’ Perception of the Care. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (10) :836-846
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3426-fa.html
ذره هوشیاری‌خواه حجت، مرادبیگی خدیجه، الهامی سعیده، شایسته‌فر مرضیه، چراغیان بهمن، هاتفی مؤدب نسیم‌‌. تأثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی مبتنی بر نظریه مراقبت انسانی بر سطح درک دانشجویان پرستاری از مراقبت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (10) :836-846

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3426-fa.html


سعیده الهامی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری داخلی جراحی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران. s_elhami@yahoo.com
چکیده:   (7166 مشاهده)
مقدمه: مراقبت به عنوان یک مفهوم چند بعدی در پرستاری می‌تواند از طریق آموزش ارزش‌های اصلی واقعیت یابد. لذا پژوهش حاضر با عنوان تأثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر دانشجویان پرستاری، با هدف توسعه توانایی دانشجویان پرستاری برای تبدیل شدن به یک مراقبت‌کننده حرفه‌ای انجام شد. روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی (مداخله‌ای آموزشی) در نیمسال دوم تحصیلی سال 93-92 در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. دانشجویان ترم‌های 6 و 8 پرستاری به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل(58 دانشجو به دو گروه 29 نفره) تقسیم و برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس نظریه واتسون برای گروه مداخله در طول کارآموزی بخش‌های داخلی و جراحی اجرا و گروه کنترل آموزش‌های معمول را دریافت نمودند. سطح درک دانشجویان شرکت‌کننده در هر دو گروه پیش و پس از اجرای مداخله با ابزار CDI-35 مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون های کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوج جهت تحلیل داده‌ها استفاده گردید. نتایج:. از نظر متغیرهای دموگرافیک بین دو گروه تفاوت معناداری نبود. در پیش‌آزمون در حیطه مراقبت نامناسب بین دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد(0001/0p=). در پس‌آزمون در گروه مداخله در هر 5 حیطه رفتار مراقبتی بعد از اجرای برنامه آموزشی افزایش میانگین معنادار بود (0001/0p=) ولی در گروه کنترل تنها در بعد تکنیکی حرفه‌ای افزایش معنادار دیده شد (001/0p=). نتیجه‌گیری: نظر به اهمیت خدمات پرستاری در هر نظام سلامت و با توجه به این که هدف برنامه‌های آموزش بالینی پرستاری، تربیت پرستارانی است که هنر و علم پرستاری را گسترش دهند، طراحی برنامه برای تقویت و توانمند‌سازی پرستاران، امری اجتناب‌ناپذیر است و نتایج این تحقیق می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 280 kb]   (3997 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1393/6/22 | پذیرش: 1393/9/1 | انتشار: 1393/10/7 | انتشار الکترونیک: 1393/10/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education