[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 ) ::
جلد 14 شماره 12 صفحات 1047-1056 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل موقعیت و طراحی برنامه آموزش بین حرفه‌ای مراقبت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان
علیرضا ایرج پور، موسی علوی، اکرم ایزدی خواه
دکتر علیرضا ایرج‌پور(دانشیار)، گروه پرستاری مراقبت‌‌های ویژه، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (irajpour@nm.mui.ac.ir)؛ ، irajpour@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (3760 مشاهده)
مقدمه: مراقبت‌های جامع تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان می‌تواند از طریق توسعه همکاری‌های بین حرفه‌ای حاصل گردد. لازم است کارکنان حرفه‌ای برای ایفای این چنین مسؤولیت مهمی آمادگی کسب نمایند، از این رو یک برنامه آموزش بین حرفه‌ای مراقبت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی گردید. روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی و مبتنی بر گام‌های تدوین برنامه آموزشی می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کارکنان حرفه‌ای نظام سلامت (از حرفه‌های پزشکی، پرستاری، روانشناسی، متخصصین تغذیه، مددکاری و بازتوانی) شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارکنان فعال در بخش سلامت (همانند کارشناسان معارف اسلامی) و نیز بیماران مبتلا به سرطان بود. داده‌ها از طریق مروری بر متون و نیز مصاحبه با مشارکت‌کنندگان گردآوری شده و پس از تحلیل به روش تحلیل محتوای کیفی به سبک مرسوم ضمن برگزاری پانل‌های تخصصی ویرایش و تکمیل شد. نتایج: در مرحله اول، 50 مقاله و متن گزارش و 6 کتاب کاملاً مرتبط با موضوع انتخاب شده، مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین در مصاحبه‌های انجام شده 17 نفر مشارکت داشتند. در مرحله دوم مطالعه متعاقب تحلیل کیفی داده‌ها، به منظور ویرایش و تکمیل آنها 8 پانل تخصصی با مشارکت 30 فرد صاحب‌نظر برگزار شد. حاصل کار، شناسایی 10 موضوع کلی یادگیری در زیرمجموعه دو حوزه کلی آموزش و همکاری‌های بین حرفه‌ای و مراقبت‌های تسکینی، و نیز مشخص شدن روش‌های تدریس و ارزشیابی آنها بود. نتیجه‌گیری: این برنامه آموزشی، ابعاد مختلف نیازهای آموزشی کارکنان نظام سلامت در مراقبت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان را با توجه به ابعاد بین حرفه‌ای پوشش داده است، از این رو این برنامه می‌تواند به عنوان راهنمایی برای آماده‌سازی کارکنان حرفه‌ای در جهت ارائه مراقبت‌های مطلوب تسکینی در قالب تیم‌های بین حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مراقبت تسکینی، بیماران مبتلا به سرطان، توسعه برنامه آموزشی، آموزش بینحرفه‌ای
متن کامل [PDF 203 kb]   (1060 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۹
پرسشنامه مطالعه [DOC 143 KB]  (201 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Irajpour A, Alavi M, Izadikhah A. Situation Analysis and Designing an Interprofessional Curriculum for Palliative Care of the Cancer Patients. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14 (12) :1047-1056
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3356-fa.html

ایرج پور علیرضا، علوی موسی، ایزدی خواه اکرم. تحلیل موقعیت و طراحی برنامه آموزش بین حرفه‌ای مراقبت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (12) :1047-1056

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3356-fa.html



دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3974