دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 )                   جلد 14 شماره 12 صفحات 1056-1047 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Irajpour A, Alavi M, Izadikhah A. Situation Analysis and Designing an Interprofessional Curriculum for Palliative Care of the Cancer Patients. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (12) :1047-1056
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3356-fa.html
ایرج پور علیرضا، علوی موسی، ایزدی خواه اکرم. تحلیل موقعیت و طراحی برنامه آموزش بین حرفه‌ای مراقبت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (12) :1047-1056

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3356-fa.html


دکتر علیرضا ایرج‌پور(دانشیار)، گروه پرستاری مراقبت‌‌های ویژه، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (irajpour@nm.mui.ac.ir)؛ ، irajpour@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (6314 مشاهده)
مقدمه: مراقبت‌های جامع تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان می‌تواند از طریق توسعه همکاری‌های بین حرفه‌ای حاصل گردد. لازم است کارکنان حرفه‌ای برای ایفای این چنین مسؤولیت مهمی آمادگی کسب نمایند، از این رو یک برنامه آموزش بین حرفه‌ای مراقبت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی گردید. روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی و مبتنی بر گام‌های تدوین برنامه آموزشی می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کارکنان حرفه‌ای نظام سلامت (از حرفه‌های پزشکی، پرستاری، روانشناسی، متخصصین تغذیه، مددکاری و بازتوانی) شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارکنان فعال در بخش سلامت (همانند کارشناسان معارف اسلامی) و نیز بیماران مبتلا به سرطان بود. داده‌ها از طریق مروری بر متون و نیز مصاحبه با مشارکت‌کنندگان گردآوری شده و پس از تحلیل به روش تحلیل محتوای کیفی به سبک مرسوم ضمن برگزاری پانل‌های تخصصی ویرایش و تکمیل شد. نتایج: در مرحله اول، 50 مقاله و متن گزارش و 6 کتاب کاملاً مرتبط با موضوع انتخاب شده، مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین در مصاحبه‌های انجام شده 17 نفر مشارکت داشتند. در مرحله دوم مطالعه متعاقب تحلیل کیفی داده‌ها، به منظور ویرایش و تکمیل آنها 8 پانل تخصصی با مشارکت 30 فرد صاحب‌نظر برگزار شد. حاصل کار، شناسایی 10 موضوع کلی یادگیری در زیرمجموعه دو حوزه کلی آموزش و همکاری‌های بین حرفه‌ای و مراقبت‌های تسکینی، و نیز مشخص شدن روش‌های تدریس و ارزشیابی آنها بود. نتیجه‌گیری: این برنامه آموزشی، ابعاد مختلف نیازهای آموزشی کارکنان نظام سلامت در مراقبت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان را با توجه به ابعاد بین حرفه‌ای پوشش داده است، از این رو این برنامه می‌تواند به عنوان راهنمایی برای آماده‌سازی کارکنان حرفه‌ای در جهت ارائه مراقبت‌های مطلوب تسکینی در قالب تیم‌های بین حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 203 kb]   (1906 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1393/5/11 | پذیرش: 1393/10/23 | انتشار: 1393/12/9 | انتشار الکترونیک: 1393/12/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education