دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 )                   جلد 14 شماره 9 صفحات 766-758 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi H, Nilli M R. The Relationship between Course Experience and Deliberate Practice Study Approach among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (9) :758-766
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3323-fa.html
عبدی حمید، نیلی محمد رضا. رابطه تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (9) :758-766

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3323-fa.html


حمید عبدی، دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. habdi63@gmail.com ، habdi63@Gmail.com
چکیده:   (4339 مشاهده)
مقدمه: رویکردهای مطالعه شامل افکار و رفتارهای پنهان و آشکاری است که از طریق مداخلات آموزشی می‌توان آنها را تغییر داد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- همبستگی در نیمسال دوم سال تحصیلی 93-1392 اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری ترم سوم، پنجم و هفتم بود. نمونه پژوهش شامل نمونه در دسترس در این مقطع زمانی(187 نفر) بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تجربه دوره آموزشی و پرسشنامه رویکرد مطالعه عمل فکورانه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضرایب همبستگی، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون خطی) استفاده گردید. نتایج: در نهایت تعداد 123 پرسشنامه‌ مورد تحلیل قرار گرفت. میانگین نمره تجربه دوره آموزشی در بین دانشجویان 02/26±29/122(از مجموع 180نمره) و میانگین نمره رویکرد مطالعه عمل فکورانه دانشجویان 18/17±74/89 (از مجموع 125 نمره) بود. بین تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان همبستگی معناداری مشاهده شد (001/0=p و 95/0r=). یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفه‌های پیش‌بین (تجربه دوره آموزشی و مؤلفه‌های آن)، تنها مؤلفه استقلال از توان پیش‌بینی مناسبی برای مطالعه عمل فکورانه برخوردار است (001/0 =p). نتیجه‌گیری: باتوجه به رابطه تجربه دوره آموزشی و میزان بهره‌گیری از مطالعه عمل فکورانه پیشنهاد می‌گردد برنامه‌ریزان و مدرسین پرستاری به این مساله توجه بیش‌تری مبذول نمایند.
متن کامل [PDF 202 kb]   (1618 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1393/4/16 | پذیرش: 1393/8/21 | انتشار: 1393/9/6 | انتشار الکترونیک: 1393/9/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education