[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 ) ::
جلد 14 شماره 9 صفحات 787-795 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانش‌آموختگان رشته کارشناسی مهندسی بهداشت محیط در مورد میزان انطباق سرفصل‌های دوره با نیازهای شغلی آنان دراستان چهارمحال و بختیاری
عبدالمجید فدایی، مهین غفاری، مسعود امیری، کبری شاکری
دکتر عبدالمجید فدایی (استادیار)، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران. ali2fadae@yahoo com ، ali2fadae@yahoo.com
چکیده:   (4314 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی میزان انطباق محتوی برنامه‌های آموزشی با نیاز‌های شغلی و حرفه‌ای موجب شناسایی نقاط ضعف این برنامه‌ها شده و امکان اصلاح و بازنگری را فراهم می‌سازد. هدف این مطالعه بررسی دیدگاه دانش‌آموختگان رشته کارشناسی مهندسی بهداشت محیط در مورد میزان انطباق سر فصل‌های دوره با نیازهای شغلی آنان در استان چهارمحال و بختیاری بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1392 بر روی 100 نفر از دانش‌آموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته بود که مشتمل بر دوبخش مشخصات فردی (7 سؤال) و سؤالات مربوط به تمام دروس تخصصی (42 سؤال) بود که با مقیاس رتبه‌ای سه نقطه‌ای (کم، متوسط، زیاد) مورد پرسش قرار گرفت. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آمارتوصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: دروسی همچون بازرسی و کنترل موادغذایی نظری و عملی، مواد زائد جامد، گندزداها و تصفیه آب با 5/72%، 2/67%، 2/56٪، 55٪، 8/53٪ با اولویت زیاد به عنوان کاربردی‌ترین دروس مشخص شد و بیانگر بیش‌ترین تناسب این درس‌ها بانیازهای شغلی است. دروس نقشه‌کشی، مکانیک سیالات، هیدرولیک، موتور تلمبه، فاضلاب صنعتی با 2/66٪، 8/58٪، 5/57٪، 3/56٪، 2/51٪ با اولویت کم به عنوان دروسی با کم‌ترین تطابق با نیاز شغلی مشخص شد. نتیجه‌گیری: نیاز‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط در سر فصل‌های دوره به طور کامل پوشش داده نمی‌شود. لزوم تغییر در برنامه‌های آموزشی و فراهم نمودن تمهیدات لازم به منظور دستیابی به اهداف، نیازهای شغلی، حرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی ماهر و مولد ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: سرفصل آموزشی، نیازهای شغلی، بهداشت محیط، دانش‌آموختگان
متن کامل [PDF 287 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1393/4/12 | پذیرش: 1393/8/22 | انتشار: 1393/9/17
پرسشنامه مطالعه [DOC 98 KB]  (229 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fadaei A, Ghafari M, amiri M, Shakari K. Investigating Environmental Health Engineering Graduates’ viewpoints about the Conformity Rate of the curriculum with Their Professional Needs in Chaharmahal and Bakhtiari Province. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (9) :787-795
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3317-fa.html

فدایی عبدالمجید، غفاری مهین، امیری مسعود، شاکری کبری. دیدگاه دانش‌آموختگان رشته کارشناسی مهندسی بهداشت محیط در مورد میزان انطباق سرفصل‌های دوره با نیازهای شغلی آنان دراستان چهارمحال و بختیاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (9) :787-795

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3317-fa.html



دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227