دکتر نیکو یمانی (استادیار)، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان.، ایران. yamani@edc.ac.ir ، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده: (2787 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش و اهمیت دانشپژوهی در فرآیند انتخاب، استخدام و ارتقای اعضای هیأتعلمی دانشگاهها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقای کیفیت آموزشی اساتید اقدام به افزودن بند دانشپژوهی آموزشی به آییننامه ارتقای هیأتعلمی کشور به منظور افزایش نوآوری و خلاقیت در عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی نموده است. این مطالعه با هدف ارزیابی عملکرد دانشپژوهی آموزشی اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 91-1388 انجام شد.
روشها: نمونه پژوهش در این مطالعه توصیفی تحلیلی شامل 127 نفر از اساتید هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است بودندکه در سالهای 91-1388 حائز کسب امتیاز دانشپژوهی شدند. دادهها براساس جدول امتیازات محاسبه شده در کمیته دانشپژوهی آموزشی(برمبنای دستورالعمل معادلسازی و محاسبه امتیازات دانشپژوهی آموزشی، مصوب هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) گردآوری شد. به منظور تحلیل نتایج از آزمونهای پیرسون، ANOVA-test و Chi-square-testاستفاده شد.
نتایج: 127 نفر(2/99%) از افراد شرکتکننده هیأتعلمی آموزشی بودند. به ترتیب 79 نفر (62%) متقاضی رتبه علمیدانشیاری، 42 نفر (33%) و 6 نفر (5%) به ترتیب متقاضی رتبههای علمیاستادی و استادیاری بودهاند. 77 نفر(6/60%) از افراد شرکتکننده در برنامه دانشپژوهی آموزشی از فعالیتهای دانشگاهی،4 نفر (2/3%) از فعالیتهای وزارتخانهای و 46 نفر(2/36%) از هر دو حیطه آییننامه امتیازکسب کردند. نتایج این مطالعه تنها در فعالیتهای وزارتی اختلاف معناداری در بین رتبههای علمی مختلف و همچنین اساتید دانشکدههای مختلف نشان داد(46/12=χ2و 002/0p=) و (64/17=χ2 و 000/0p=). در فعالیتهای دانشگاهی، طرح دوره با 77% درصد بیشترین میزان کسب امتیاز را داشت. ارتباط معناداری بین سن و امتیاز کسب شده از آییننامه مشاهده نشد. همچنین میزان استفاده از مصادیق آییننامه اختلاف معناداری در گروههای سنی مختلف نشان نداد.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان میدهد اساتید بیشتر از مصادیقی که تهیه آن ساختار سادهتر داشته و نیازمند صرف زمان کمتری باشد، استفاده نمودهاند. لذا علیرغم تمامی مزایایی که برای فرآیند دانشپژوهی آموزشی مطرح است، پیشنهاد میشود با بازنگری مفاد آییننامه و افزودن موارد آموزشی دیگر و همچنین اصلاح سقف امتیازات، بتوان به رفع محدودیتهای آییننامه فعلی و ترغیب اساتید به استفاده از فرآیندهای نوآورانه و خلاقانه در بهبود کیفیت آموزشی دانشگاهها پرداخت.
واژههای کلیدی:دانشپژوهی آموزشی، ارتقای اعضای هیأتعلمی، کیفیت آموزشی، عملکرد اساتید
Dadman M, yamani N, changiz T, Mosavi A. The Performance of Faculty Members about Scholarship of Teaching inIsfahan University of Medical Sciences during 2009-2012. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (6) :527-538 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3272-fa.html
دادمان میترا، یمانی نیکو، چنگیز طاهره، موسوی عارفه. عملکرد دانشپژوهی آموزشی اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 91-1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :527-538