دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 )                   جلد 14 شماره 9 صفحات 816-806 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delshad M H, Heidarnia A, Niknami S. Investigating Healthcare Personnel’s Satisfaction with Quality of Web-based Learning in Teaching Preventive Behaviors of Hepatitis B Virus Infection. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (9) :806-816
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3242-fa.html
دلشاد محمد حسین، حیدرنیا علیرضا، نیکنامی شمس الدین. میزان رضایت کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی از کیفیت یادگیری مبتنی بر وب در زمینه آموزش رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ویروس هپاتیت . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (9) :806-816

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3242-fa.html


محمد حسین دلشاد، دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. (h.delshad@modares.ac.ir)؛ ، hidarnia@modares.ac.ir
چکیده:   (4658 مشاهده)

مقدمه: پذیرش و به کارگیری رفتارهای پیشگیری‌کننده توسط کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی، به کمک شیوه‌های نوین دارای اهمیت است. هدف این مطالعه بررسی میزان رضایت‌مندی کارکنان از کیفیت دوره مبتنی بر وب در زمینه آموزش رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ویروس هپاتیت “ب”بود.

روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی بود که بر روی 120 نفر از کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی مرکز بهداشت شرق تهران در سال 1392 انجام گرفت. از روش خوشه‌ای 2 مرحله‌ای برای انتخاب نمونه‌ها استفاده شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته ارزیابی رضایت‌مندی، شامل بخش‌های محتوا، روش ارائه محتوا و روند اجرایی برنامه آموزش الکترونیکی، جمع‌آوری گردید و داده‌ها با آمارتوصیفی و آزمون مربع کا، من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: در مطالعه حاضر به روش یادگیری مبتنی بر وب (WBL)، بیش‌ترین میانگین رضایت کارکنان مربوط به مقوله پاسخ‌گویی مدرسین در کارهای عملی (80/1±24/22 ) از مجموع 25 امتیاز و کم‌ترین رضایت مربوط به نحوه تکمیل پرسشنامه‌ها به صورت الکترونیکی 32/2±28/17 و استفاده از مثال‌ها و تصاویر خوب برای درک بهتر مطالب 90/1±43/17 از مجموع 25 امتیاز بود. رضایت از سایر مقوله‌ها به ترتیب، وادار به فکر کردن مطالب، اخذ تأییدیه بانک اطلاعاتی پس از ثبت اطلاعات شخصی، محتوا (جزوه مبتنی بر وب، تصویر و فیلم)، مباحث گروهی برخط در اتاق‌های گفتگوی اینترنتی و تناسب محتوای جلسات LMS با نیازهای شغلی بود. متغیرهای زمینه‌ای مدرک تحصیلی (001/0p=)، شغل (001/0p=) و وضعیت استخدامی (004/0p=) بر رضایت کلی کارکنان از شرکت در دوره آموزش الکترونیکی تأثیر داشت.

نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر رضایت قابل توجه کارکنان از کیفیت دوره یادگیری مبتنی بر وب در زمینه آموزش رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ویروس هپاتیت “ب”بود. با توجه به میزان رضایت نسبتاً کم‌تر در برخی از مقولات روش ارائه و محتوای برنامه آموزش الکترونیکی، برنامه‌ریزی و توجه بیش‌تر به ارتقای کیفیت آنها در هنگام طراحی این آموزش‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 265 kb]   (1512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1393/3/3 | پذیرش: 1393/8/24 | انتشار: 1393/9/24 | انتشار الکترونیک: 1393/9/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education