[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 ) ::
جلد 14 شماره 9 صفحات 806-816 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رضایت کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی از کیفیت یادگیری مبتنی بر وب در زمینه آموزش رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ویروس هپاتیت
محمد حسین دلشاد، علیرضا حیدرنیا، شمس الدین نیکنامی
محمد حسین دلشاد، دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. (h.delshad@modares.ac.ir)؛ ، hidarnia@modares.ac.ir
چکیده:   (3455 مشاهده)

مقدمه: پذیرش و به کارگیری رفتارهای پیشگیری‌کننده توسط کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی، به کمک شیوه‌های نوین دارای اهمیت است. هدف این مطالعه بررسی میزان رضایت‌مندی کارکنان از کیفیت دوره مبتنی بر وب در زمینه آموزش رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ویروس هپاتیت “ب”بود.

روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی بود که بر روی 120 نفر از کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی مرکز بهداشت شرق تهران در سال 1392 انجام گرفت. از روش خوشه‌ای 2 مرحله‌ای برای انتخاب نمونه‌ها استفاده شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته ارزیابی رضایت‌مندی، شامل بخش‌های محتوا، روش ارائه محتوا و روند اجرایی برنامه آموزش الکترونیکی، جمع‌آوری گردید و داده‌ها با آمارتوصیفی و آزمون مربع کا، من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: در مطالعه حاضر به روش یادگیری مبتنی بر وب (WBL)، بیش‌ترین میانگین رضایت کارکنان مربوط به مقوله پاسخ‌گویی مدرسین در کارهای عملی (80/1±24/22 ) از مجموع 25 امتیاز و کم‌ترین رضایت مربوط به نحوه تکمیل پرسشنامه‌ها به صورت الکترونیکی 32/2±28/17 و استفاده از مثال‌ها و تصاویر خوب برای درک بهتر مطالب 90/1±43/17 از مجموع 25 امتیاز بود. رضایت از سایر مقوله‌ها به ترتیب، وادار به فکر کردن مطالب، اخذ تأییدیه بانک اطلاعاتی پس از ثبت اطلاعات شخصی، محتوا (جزوه مبتنی بر وب، تصویر و فیلم)، مباحث گروهی برخط در اتاق‌های گفتگوی اینترنتی و تناسب محتوای جلسات LMS با نیازهای شغلی بود. متغیرهای زمینه‌ای مدرک تحصیلی (001/0p=)، شغل (001/0p=) و وضعیت استخدامی (004/0p=) بر رضایت کلی کارکنان از شرکت در دوره آموزش الکترونیکی تأثیر داشت.

نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر رضایت قابل توجه کارکنان از کیفیت دوره یادگیری مبتنی بر وب در زمینه آموزش رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ویروس هپاتیت “ب”بود. با توجه به میزان رضایت نسبتاً کم‌تر در برخی از مقولات روش ارائه و محتوای برنامه آموزش الکترونیکی، برنامه‌ریزی و توجه بیش‌تر به ارتقای کیفیت آنها در هنگام طراحی این آموزش‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

واژه‌های کلیدی: رضایت‌مندی، یادگیری مبتنی بر وب، آموزش کارکنان، رفتارهای پیشگیری‌کننده
متن کامل [PDF 265 kb]   (958 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1393/3/3 | پذیرش: 1393/8/24 | انتشار: 1393/9/24
پرسشنامه مطالعه [DOC 130 KB]  (182 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delshad M H, Heidarnia A, Niknami S. Investigating Healthcare Personnel’s Satisfaction with Quality of Web-based Learning in Teaching Preventive Behaviors of Hepatitis B Virus Infection. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (9) :806-816
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3242-fa.html

دلشاد محمد حسین، حیدرنیا علیرضا، نیکنامی شمس الدین. میزان رضایت کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی از کیفیت یادگیری مبتنی بر وب در زمینه آموزش رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ویروس هپاتیت . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (9) :806-816

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3242-fa.html



دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227