[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 8 - ( 8-1393 ) ::
جلد 14 شماره 8 صفحات 661-667 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی خوانایی منابع آموزش به بیمار در زمینه بیماری دیابت موجود در مراکز بهداشتی‌ درمانی شهر شیراز
خدیجه احمدزاده، عبدالرسول خسروی، شعله ارسطوپور، رحیم طهماسبی
خدیجه احمدزاده، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.khj_ahmadzadeh@yahoo.com ، khj_ahmadzadeh@yahoo.com
چکیده:   (2807 مشاهده)
مقدمه: منابع آموزش به بیماریکی از عوامل مهم در ارتقای سطح سواد سلامت بیماران دارای بیماری‌های مزمن نظیر دیابت است و با هدف توسعه مهارت‌های خودمراقبتی به کار می‌رود. این منابع زمانی چنین هدفی را برآورده می‌کند که برای مخاطبان آن‌ها قابل درک باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی خوانایی منابع آموزشی منتشر شده در زمینه دیابت انجام شده است. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. جامعه پژوهش را 22 منبع آموزش به بیمار در زمینه بیماری دیابت موجود در مراکز بهداشتی ‌درمانی شهر شیراز در سال 1391 تشکیل داد و خوانایی آن با استفاده از شاخص فلش‌دیانی سنجیده‌ شد. در شاخص فلش دیانی میزان خوانایی عددی بین 0 تا 100 است. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد میزان خوانایی بالاتر است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج:از 22 منبع گردآوری شده، (32%)7 منبع الکترونیکی و (68%)15 منبع چاپی بود. میانگین خوانایی منابع 22±40 به دست آمد. این منابع مناسب افرادی است که سال‌های اول و دوم دانشگاه را گذرانده باشند. مقایسه میانگین این منابع نشان داد که منابع الکترونیکی نسبت به منابع چاپی خوانایی بیش‌تری دارند. نتیجه‌گیری: از آن‌جا که بیش‌تر منابع منتشر شده مناسب افرادی است که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و بالاتر از سطح سواد سلامت عموم مردم نوشته شده است، بنابراین تهیه‌کنندگان این منابع باید در تهیه منابعی ساده و قابل درک متناسب با همه افراد جامعه تلاش کنند.
واژه‌های کلیدی: خوانایی، آموزش به بیمار، بیماران دیابتی، سطح سواد سلامت
متن کامل [PDF 190 kb]   (1070 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadzadeh K, Khosravi A, arastoopoor S, Tahmasebi R. Assessing the Readability of Patient Education Materials about Diabetes Available in Shiraz Health Centers. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (8) :661-667
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3157-fa.html

احمدزاده خدیجه، خسروی عبدالرسول، ارسطوپور شعله، طهماسبی رحیم. ارزیابی خوانایی منابع آموزش به بیمار در زمینه بیماری دیابت موجود در مراکز بهداشتی‌ درمانی شهر شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :661-667

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3157-fa.html



دوره 14، شماره 8 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897