[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 303-311 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش و احساس بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های آموزشی بیمارستان شهید مصطفی خمینی نسبت به حضور دانشجویان پزشکی
پوپک ایزدی، اشرف پیراسته، علی شجاعی نژاد، اطهر امید
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، athar_omid@yahoo.com
چکیده:   (3742 مشاهده)

مقدمه: بیماران، کلید آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا هستند و رضایت بیماران از خدمات دریافتی سبب افزایش مشارکت بیمار و بهبودی روند آموزش بالینی دانشجویان است. هدف از این مطالعه، بررسی نگرش و احساس بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های آموزشی بیمارستان مصطفی خمینی نسبت به حضور دانشجویان پزشکی است.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی  502 بیمار مراجعه‌کننده به 8 درمانگاه تخصصی آموزشی بیمارستان شهید مصطفی خمینی دانشگاه شاهد در سال 1392به روش نمونه گیری در دسترس آسان، از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه به روش صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از محاسبه‌ی ضریب آلفای کرونباخ (75/0α=) مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی تست و ANOVA انجام شد.

نتایج: میانگین نمره احساس بیماران نسبت به حضور دانشجویان 1±46/3 از 5 نمره بود. 8/71% از بیماران در مجموع از روند شرح‌حال‌گیری و معاینه احساس راحتی می‌کردند. بین میانگین و انحراف معیار دو گروه افراد مطلع از حضور دانشجو در درمانگاه (73/0±81/3) و غیر مطلع (1/1±13/3) تفاوت آماری معنادار در احساس آنها نسبت به حضور در مباحثه آموزشی دیده شد (95/7, t= 001/0= p). همچنین بین دو گروه افرادی که تمایل به معاینه شدن و شرح‌حال‌گیری توسط هم جنس داشتند با میانگین و انحراف معیار (93/0±25/3) و آنهایی که تمایل نداشتند با میانگین و انحراف معیار (1±76/3) تفاوت آماری معنادار در نمره احساسشان وجود داشت (001/0p=).

نتیجه‌گیری: بیماران در مجموع احساس راحتی از حضور دانشجویان پزشکی هنگام شرح‌حال‌گیری و معاینه داشتند. اما این امر در صورت افزایش آگاهی بیماران نسبت به حضور دانشجو و تأکید بر نقش آنان در آموزش دانشجویان و رعایت حریم خصوصی و محرمانگی بیماران بیش‌تر خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: نگرش، احساس بیماران، دانشجویان پزشکی، ‌آموزش سرپایی، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 256 kb]   (1098 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۲
پرسشنامه مطالعه [PDF 64 KB]  (278 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi P, Pirasteh A, Shojaienejad A, Omid A. Patients’ Attitude and Feeling toward the Presence of Medical Students in Shahid Mostafa Khomeini Educational Clinics. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (4) :303-311
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3153-fa.html

ایزدی پوپک، پیراسته اشرف، شجاعی نژاد علی، امید اطهر. نگرش و احساس بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های آموزشی بیمارستان شهید مصطفی خمینی نسبت به حضور دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (4) :303-311

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3153-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925