[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 342-349 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به پژوهش پس از طی دوره علوم پایه
نوشین میرخشتی، نعیمه حسینی، محمد خالوئی، آرش حدادگر
، hadadgar@edc.mui.ac.i
چکیده:   (4167 مشاهده)
مقدمه: تعیین نگرش دانشجویان پزشکی که دوران علوم پایه را پشت سر گذاشته‌اند، نسبت به پژوهش و فعالیت‌های تحقیقاتی در علوم پایه، مبنایی جهت مداخلات آتی در راستای تغییر و بهبود این نگرش فراهم می نماید. بر این اساس در مطالعه حاضر نگرش دانشجویان جدیدالورود دوره فیزیوپاتولوژی دانشکده‌ی پزشکی اصفهان نسبت به پژوهش و پژوهش در علوم پایه‌ ارزیابی شد.
روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی مقطعی است که بر روی کلیه دانشجویان پزشکی ترم اول دوره فیزیوپاتولوژی(65 نفر) در سال 1389 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات یک پرسشنامه‌ی 34 سؤالی پژوهشگر ساخته بود. جهت تعیین روایی از روایی محتوا و ظاهری استفاده شد وپایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کورنباخ معادل 85/0 محاسبه شد. از آزمون آماری ‏T-student، ضریب همبستگی ‏اسپیرمن و ضریب همبستگی ‏پیرسون در این مطالعه استفاده شد.‏
نتایج: میانگین نمره دانشجویان در آزمون مفهوم پژوهش 49/1±9/5 از حداکثر 8 به دست آمد. رابطه‌ی مثبت معنا‌داری بین سابقه‌ی انجام فعالیت‌های پژوهشی و نمره‌ی سؤالات درک مفهوم پژوهش وجود داشت. همچنین ارتباط معناداری بین علاقه‌مندی به پژوهش و تحقیق در رشته‌های بالینی در علاقه‌مندان پژوهش وجود داشت.
نتیجه‌گیری: دانشجویان در این مقطع دید کلی مثبتی نسبت به پژوهش داشتند؛ اما تمایل ایشان برای انجام تحقیق در علوم پایه محدود بوده و بیش‌تر دانشجویانِ علاقه‌مند به پژوهش، کار پژوهشی در علوم بالینی را به عنوان فعالیت آتی خود انتخاب نموده بودند. راه‌اندازی دوره‌های تحصیل هم‌زمان MD-PhD و استفاده از اعضای هیأت‌علمی پزشک و دارای دکتری تخصصی علوم پایه در این دوره‌ها، می‌تواند ضمن نشان دادن موقعیت شغلی این نوع تحقیقات، نیروی انسانی مراکز تحقیقاتی رو به گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را تأمین کند.
واژه‌های کلیدی: نگرش، پژوهش، دانشجوی پزشکی، علوم پایه
متن کامل [PDF 186 kb]   (1173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۹
پرسشنامه مطالعه [PDF 50 KB]  (306 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirkheshti N, Hoseini N, Khaloei M, Hadadgar A. Medical Students' Attitude Towards Research at the Completion of Basic Science Courses. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (4) :342-349
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3098-fa.html

میرخشتی نوشین، حسینی نعیمه، خالوئی محمد، حدادگر آرش. نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به پژوهش پس از طی دوره علوم پایه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (4) :342-349

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3098-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937